View Single Post
Sitat av 2rs1 Vis innlegg
Driver og leker meg litt med kamera for tiden, hovedsakelig for å lære meg litt innstillinger osv. Testet litt med raw i det siste, men lite sikker på hva som bør stilles på av innstillinger. Hva er vanlig å stille på? Tar du det på feelingen, eller er det noen standarder en bør følge? Når jeg slår meg løs, ender jeg som oftest opp med at originalen ser bedre ut

Uansett, tok noen bilder her en natt og prøvde meg litt med innstillingene. Hva bør jeg gjøre annerledes? Noen tips, retningslinjer, linker osv. La også ut raw-filene, om noen "ønsker og vise meg hvordan det gjøres"

Er ingen nøye planlegging av motiv o.l. hovedsakelig redigeringen jeg er ute etter.

Bilde 1: jpg, nef
Bilde 2: jpg, nef
Vis hele sitatet...
Du bør også være klar over at RAW format ikke uten videre gir deg fordeler. Instillinger du gjør på kameraet vil ikke påvirke RAW bildet ditt i det hele tatt. Dette er fordi raw-format ikke er bildeformat, men bare sensordata. Dermed kan du stille så mye du vil uten at det utgjør noen forsjell. Derimot, instillingene du gjør på kameraet får utslag på jpeg bildene kameraet produserer.

I de aller fleste tilfeller vil jpeg bildene fra kameraet være bedre, og noen ganger langt bedre enn raw. enkelt og greitt pga jpeg er prosessert. Stlyfjerning, oppskarping, kontraster etcetc. Du merker det spesielt godt ved høye iso verdier. Skal du bruke raw, _må_ du gjøre etterbehandling av bildene for å oppnå like gode resultater. Det er trossalt det som er grunnen til å bruke raw, for å ha større muligheter til etterarbeid.
Driver du ikke mye etterarbeid, er det bare en myte at raw er bedre.

Keep up the good work mate!