View Single Post
Sitat av Damdam Vis innlegg
Forklar gjerne hvorfor 8K tver er kommet også når det virker som det knapt finnes måter og se noe som helst i 4K? Netflix har noen titler men langt fra alle. Det vil vel ikke være mulig og få noe bedre bilde med en 8K TV?
Vis hele sitatet...
Japan har faktisk TV-sendinger i 8K. Neste års OL i Tokyo blir også filmet og distribuert i 8K (sikkert ikke i Norge, da).

Om det er noe «bedre bilde» blir vel en definisjonssak. Det har vel blitt dokumentert i det vide og brede at det menneskelige øye ikke er i stand til å oppfatte forskjellen på to forskjellige oppløsninger på en skjerm av en viss størrelse fra over en viss avstand. Her er en oversikt som f.eks. viser at for å få noe utbytte av 8K-skjermen din ift. en 4K skjerm (antar 55" skjerm), så må du sitte ca en halvmeter fra skjermen. Altså absurd. Selv med 75" bør du sitte omtrent 75 cm fra skjermen. Sitter du mer på gjennomsnittet, ca 3 meter fra skjermen, som meg, så må du ha skjerm større enn 70" for i det hele tatt å få utbytte av 1080p (kontra 720p).

Sannsynligvis er det mange som nå rister på hodet og tenker at dette er helt på jordet, meg selv inkludert. (Jeg mener bestemt at jeg ser forskjell på 4K og 1080p på min 65" fra 3m avstand, men i følge disse kalkulatorene kunne jeg klart meg like godt med en god 720p-skjerm.) Jeg har faktisk sett mange artikler og rapporter som understøtter forrige avsnitt, og svært få saklige artikler som er enige med min (vår?) subjektive oppfatning. Tar gjerne i mot dersom noen andre har slikt!
Sist endret av Realist1; 26. oktober 2019 kl. 19:09.