View Single Post
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
At ADHD er en psykogen lidelse betyr ikke at den er noe mindre ekte av den grunn. Det er ikke funnet noe kjemisk ubalanse knyttet til ADHD. Fenomenet hyperfokus, det at folk med ADHD kan virkelig konsentrere seg hardt om ting de brenner for bekrefter at det ikke er noe mangel på dopamin i ADHD hjernenene det gjelder. Dette støttes av at det heller aldri er funnet somatiske symptomer på dopaminmangel hos rene ADHD pasienter slik som det finnes hos pasienter med parkinson eller AADC-mangel.

Det at det er funnet gener assosiert med ADHD avkrefter ikke at det er en psykogen lidelse, det er nemelig funnet gener assosiert med mange andre psykogene lidelser også.

Det er heller ikke uten grunn at ADHD er klasifisert under kapittel 5 i ICD-10 som omfatter psykiske lidelser istedet for kapittel 6 som omfatter sykdom i nervesystemet.
Vis hele sitatet...
Det du kommer med er, uten noen som helst form for respekt å melde, sprøyt. Du kan starte med å lese deg opp ved å lese den artikkelen jeg lenket til. At du bruker hyperfokus (i seg selv en tvilsom beskrivelse) som et eksempel på at det ikke kan være en ubalanse knyttet til dopamin viser hvor lite du har skjønt. Poenget er belønning og motivasjon, ikke konsentrasjon isolert sett. Du fortsetter å vise din manglende forståelse og kunnskap ved å trekke inn Parkinsons. Parkinsons skyldes mangel på dopamin. For ADHD er det snakk om en dysfunksjon. Og dette har man sett ved hjernescanninger - se artikkelen. Det er heller ingen som påstår at dopamin er den eneste faktoren her, men det er stor enighet om at det spiller en rolle. Som om ikke det er nok så er kapittel 5 i ICD-10 på ingen måte reservert til psykogene lidelser - så det argumentet er helt meningsløst.

Dette blir som å diskutere med klimafornektere, vaksinemotstandere eller flat-jord-entusiaster. Du finner selvsagt en og annen tulling som insisterer på at ADHD er en ren psykogen lidelse, men det er ikke status på forskningen. Jeg anser det som bortkastet tid. Dessuten beveger vi oss vekk fra trådens tema.

Jeg har ellers på ingen måte sagt at psykogene lidelser er mindre ekte, tvert i mot. Det er likevel ikke hensiktsmessig å spre desinformasjon.