View Single Post
Bare for å adressere trådstarters spørsmål: Som artikkelen viser så er det altså på ingen måte snakk om at det er en ny medisin på marked. Det er snakk om historien om en person som fikk prøve en for ham ny medisin. Deksamfetamin har vært på markedet altfor lenge (tiår?) til å kunne kalle det nytt.

Min personlige erfaring, i godt voksen alder, da jeg ønsket å bytte fra metylfenidat til deksamfetamin grunnet bivirkninger var full forståelse og ønsket ble straks innfridd. Så jeg kjenner meg ikke helt igjen i det bildet som skapes her. Men noe av problemet ligger kanskje i at det var jeg selv som måtte ta initiativ til det. Samtidig vet jeg at det er ekstremt dårlig kunnskap om ADHD blant det som skal være fagfolk, spesielt når det kommer til ADHD og voksne. Bare Madsens ekstremt forenklede beskrivelse over her sier ganske mye. Problemene ved ADHD er mye dypere rotet enn at man har problemer med "uro, konsentrasjon og impulsivitet". Det blir like overfladisk som å påstå at hovedproblemet med tourettes er ticks. At det kan gi seg utslag i suboptimal behandling rundt om i ymse poliklinikker og DPSer som kanskje møter én ny voksen med ADHD annet hvert år (og hvor psykolog og psykiater er byttet ut mellom hver gang), det betviler jeg ikke.

Når man etter alt å dømme skal gå på en meget potent medisin resten av livet så mener jeg det burde være automatikk i at man ble tilbudt, muligens anbefalt, å prøve ut begge de to hovedgruppene innefor disse sentralstimulerende midlene. Man vet at noen fungerer best på det ene og noen på det andre. Og selv om man opplever bedring på metylfenidat så kan man få det enda bedre på et amfetaminpreparat. Og motsatt. Å ta seg de ukene ekstra for å teste ut dette burde vært selvsagt.