View Single Post
Hei, jeg har forklart litt under. Poenget er at jeg har opprettet et AS som skal jobbe med noe nytt og spennende, som kommer på plass snart, som vil ha samme "organisering" som et journalist-team, men jeg har noen problemstillinger som dere ser nedenfor. Ikke nøl med å svare. (Trenger hjelp! )

AS
AS`et er på plass og jeg skal ha et firma. Bedriften skal i hovedtrekk innhente informasjon og selge informasjon videre. Når jeg skriver informasjon er dette et bredt spekter, fordi det ikke er helt nøyansert enda. En mulighet er at dette kan bli en slags nettavis innenfor noe, men jeg kan ikke være helt spesifikk her. Det er et totalkonsept som kan greine i forskjellige måter å gi de ansatte arbeidsoppgaver på, men key er at jeg må lønne på provisjon i starten, og gå over på fastlønnsbasis etterhvert.

Misforstå meg rett - dette er i all sak stillinger der det ville vært logisk med fastlønn. Men både motivasjonsmessig i forhold til å skaffe best stoff og mest stoff, så er provisjon greit, men mest fordi jeg likviditetsmessig ville ødelagt bedriften kjapt om jeg ikke gjorde dette i oppstarten.
Det er et konsept der jeg helst skulle hatt et "team".

Økonomi
Økonomisk sett så regner jeg med å måtte spytte inn en del i starten. Vet dere hvordan dette fungerer?
Kan jeg sette inn penger på firmakontoen så ofte jeg vil? Skal dette posteres som gave, skal det skattes av osv.
Dette er biten jeg er mest usikker på.

Hva jeg trenger hjelp med?

- Egne erfaringer fra noe dere har startet?
- Tips til likviditet/økonomi spesielt i oppstartsfasen
- Erfaringer med å ha ansatte
- Om dere som unge og sultne (eller nå) kunne jobbet på provisjon uten at det var salg dere jobbet med.
- Andre innspill, spørsmål? Fyr løs!

Jeg forstår at dette innlegget kan være litt vanskelig å gi råd/tips på, men jeg har virkelig lyst på tilbakemeldinger da jeg er helt ny i gamet, og ikke vet om så mange bedre foraer