View Single Post
Sitat av reklame Vis innlegg
Global oppvarming rammer først og fremst de områder som allerede er på smertegrensen pågrunn av varmen. Jeg tror folkevandringen som et resultat av dette er vår fremtids aller største utfordring.
Vis hele sitatet...
For å si det rett ut, så er det mest sannsynlig, at global oppvarming rammer oss i Norge allerede. Husker du flommen i Odda i 2014? En flom en sjelden gang er naturlig. Men kan også si, at i Mjøsa så var det 50-årsflommer i 2011, 2012 og 2013. Og hvis Golfstømmen ikke stopper opp, så blir antageligvis Norge bare varmere og varmere. Og det er ingen umulighet med snøfrie vintre.

Hvis du tar en tur til Finse eller annet høyfjell. Så kan du legge merke til, at tregrensa kryper opp fjellsidene. Altså steder, som før var for kalde til trær, driver nå å gror igjen av trevekst.

Eller fjellreven? Som blir konkurrert ut av rødrev. Hvorfor skjer det?

Eller at snøen på høyfjellet smelter så mye, at det renner vann ned på fjellet, som deretter fryser til is. Dette gjør livet skikkelig stusselig for lemen, og lemen er dessverre så og si blitt en sjeldenhet. Får så var det lemenår i ny og ned. Det er mange år siden et skikkelig lemenår nå!

Eller hva med at arkeologer har funnet ferske piler på Dovre. Altså dette er ikke "bare" pilspisser, men piler med ferskt treværk, som dukker opp ettersom isen smelter vekk. Og det er over 5000 år gammelt treverk en ser.

Spør du meg, så virker det om som klimaet blir varmere også her!..

Sitat av kongolavdenfemt Vis innlegg
Vidarlo, du begynner rett og slett å irritere meg grenseløst, du pøser ut med informasjon, kanskje 50-100 år så er det store konsekvenser, javel, begynn å fisk for faen, trenger ikke matjord.
Vis hele sitatet...
Bare for å tilføre Vidars svar:
Kanskje du ikke er klar over, at en del av fisken "rømmer" norover, nettopp på grunn av at havet er for varmt. Altså det er mye mindre torsk og sild langs norksekysten nå en før noen tiår tilbake. Mens på Grønnland har dem faktisk begynt å få sild og torsk på kroken.

Egentlig så "har du malt deg så jævlig inn i et hjørne" med kunnskapsløshet her, at du snart er en del av hjørnet...
Sist endret av aluminiumfluorid; 13. november 2016 kl. 12:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.