View Single Post
Sitat av sneipen Vis innlegg
Trodde ikke elektriske sigaretter var lovlige jeg, eller er det bare salg i norge det gjelder?
Vis hele sitatet...
Salg av elektroniske sigaretter er ikke forbudt i Norge. Skulle man forby elektroniske sigaretter, måtte man i prinsippet forby enhver varmekilde som var i stand til å koke vann. Derimot, salg av nikotinholdig væske, er forbudt. Norge har en lov som i utgangspunktet forbyr alle nye nikotinprodukter, med mindre det kan bevises at de er vesentlig mindre helseskadelig enn produkter allerede på markedet.

Denne loven virket sikkert ikke så dum å vedta en gang i tiden, fordi den vil gjøre nye nikotinprodukter utilgjengelig, spesielt for unge folk, slik at disse aldri begynner med det. Dog, det virker ikke som om de noen gang vurderte at produkter som faktisk er bedre enn dagens alternativer, helsemessig sett, også ville bli affisert av dette. Derfor har denne loven vist seg å være en hemsko uten like i forbindelse med elektroniske sigaretter.

Sitat av sneipen Vis innlegg
Litt morsomt at man forbyr vann som inneholder nikotin, prøver å forhindre produkter som er mye mer helsevennlige enn tobakk i seg selv.
Det bør da være fult mulig å selge dette kontrollert slik at barn ikke kjøper dette, og det vil skjerme personer som mener røyk ødelegger livskvaliteten pga passiv røyking etc?
Vis hele sitatet...
Så klart er det ikke noe problem å regulere salg av dette, slik som man regulerer salg av alt som krever en aldersgrense.

Sitat av sneipen Vis innlegg
Jeg røyker, å kunne drukket noe vann med nikotin hadde vært glimrende for å gjøre røykeslutt enklere. Snus hjelper og når man slutter og røyke, uten å bli avhengig selvfølgelig. Men ser for meg vann med noe nikotin er bedre enn snus.
Elektrisk "røyk" vil og kanskje hjelpe dem som vil prøve noe sunnere alternativ uten å dy til snus eller vann.
Vis hele sitatet...
Du om det. Personlig har jeg funnet at nikotinsubstitutter fungerer dårlig for meg, siden de tar vekk dette med å få en pause i det jeg holder på med. Det kan kanskje være verdt å bemerke, dog, at væsken som brukes i elektroniske sigaretter ikke er vann med nikotin (selv om den nok også inneholder en del vann).
Sitat av sneipen Vis innlegg
Hvorfor er nikotinvann og el-røyk ikke å finne i noen butikkhyller? Og hvorfor forbyr man dette når the real shit er fult lovlig? Og beviselig skader deg mer enn noen av disse alternativene.
Vis hele sitatet...
Det er dette alle jeg har snakket med, røykere lik som ikke-røykere, spør seg om; hvordan i all verden kan vanlige sigaretter være lovlige når e-sigger forbys?

Sitat av sneipen Vis innlegg
Når man er så fokusert på å få folk til å slutte eller prøve alternativer så burde jo disse 2 produkt typene vært en mulighet for å få folk som ikke vil slutte med nikotin til å få ett sunnere liv, eller enklere å slutte for dem som ikke finner hjelp i plaster etc.
Vis hele sitatet...
Basically, røykere blir uglesett. Jeg har inntrykk av at holdningen er at hvis du har vært så dum å begynne, så har du bare å innfinne deg med å slutte med hjelpemidlene du har tilgjengelig (tyggis og plaster), ellers er det tough nuggets. Om disse hjelpemidlene faktisk funker eller ikke, er totalt uvesentlig.

Sitat av sneipen Vis innlegg
Handler det bare om å ha mest negativ holdning til produkter med nikotin bare for å gi ut ett eksempel, eller er det for å skjerme utsatte grupper som kan begynne med slike produkter viss det hadde vært mulig å fått kjøpt i norge?
Vis hele sitatet...
Ja, det handler om å ha en mest mulig negativ holdning til anything nicotine. Dette virker som om dette er en følge av et relativt urealistisk håp om å oppnå et utopi hvor man har et land der ingen er forbrukere av nikotin. Absolutt alt av pragmatikk er for lengst hivd ut vinduet.