View Single Post
Hei. Jeg har noen spørsmål angående bruk av ADHD-medisiner, etter å ha fått diagnosen i voksen alder, for litt over ett år siden. Først litt bakgrunnsinfo:

Jeg har tidligere fått diagnosene klinisk depresjon og generalisert angstlidelse. Dette er noe jeg har slitt med siden jeg var 15 år (er 30 nå), og sliter med fortsatt. Symptomene varierer i perioder, men påvirkes helt klart av stressnivå osv.

Jeg fikk diagnosen ADHD høsten 2019, etter å (på eget initiativ) ha bedt fastlegen om henvisning til utredning. Fastlegen sendte meg så til nevropsykolog som gjorde tester og konkluderte med at «du ville fått diagnosen med én gang som barn, og jeg synes det er meget rart at dette ikke har vært et tema tidligere». Jeg har slitt med indre uro og konsentrasjonsvansker så lenge jeg kan huske, men dette har bare blitt sett på som «angst- og depresjonssymptomer» ved tidligere behandlingsopplegg. Nevropsykolog henviste meg så til psykiater for oppstart med medisiner.

Psykiateren satte meg på ritalin i januar i fjor. Startet med 10mg depot i en uke, før jeg trappet opp med 10mg per uke til jeg var oppe på 40mg om dagen. Synes ritalin hadde helt okay effekt, men humøret svingte veldig i løpet av dagen, og jeg fikk etter hvert mer og mer angst av det.

Kuttet så ut behandling med ritalin og fikk over til aduvanz. Det skal nevnes at jeg nå hadde begynt på anafranil (trisyklisk antidepressiva) i tillegg. Først 30mg om dagen, før jeg etter hvert gikk opp på 50mg om dagen. Hadde meget god effekt på aduvanz, og synes at jeg fikk til å konsentrere meg mye bedre enn på ritalin, og hadde litt mindre uro i kroppen generelt på det.

Men så er det jo den angstproblematikken da, som gjør at aduvanz kan virke «for heftig» i perioder. Nå har jeg ikke tatt det fast på en god stund, fordi jeg opplevde det samme som på ritalin, altså at angsten ble for dominerende. Har derimot gitt det et forsøk igjen denne uka, og hatt varierende effekt/opplevelse på det. Det er ingen tvil om at det funker veldig bra på konsentrasjon – jeg skriver bacheloroppgave om dagen og tenkte derfor at dette kunne være et godt tidspunkt for å prøve igjen. Men: fem-seks timer etter inntak begynner jeg å føle meg urolig, engstelig og får en slags «uvirkelighetsfølelse» - som om jeg ikke er helt i kontakt med kroppen min og ting rundt meg virker.. rart. Nevnte dette for psykiateren sist jeg gikk på aduvanz fast (i fjor vår/sommer), og da ble det nevnt at det kunne være en løsning å prøve attentin i tillegg (eller i stedet for) aduvanz.

Så det jeg lurer på, er vel om noen andre her har lignende opplevelser på ADHD-medisin, og eventuelt noen tips til hva man kan gjøre for å finne en løsning på det. Den følelsen jeg beskriver over her, kommer for øvrig uavhengig av om jeg tar 30mg eller 50mg. Kan det være en slags «nedtur»? Ville det være en løsning å prøve med attentin i tillegg? Eller ville det kanskje bare gjøre meg enda mer engstelig?

Det skal også nevnes at jeg for øyeblikket står på 25mg sertralin (var tidligere oppe på 100mg, men trappa ned pga plagsomme bivirkninger), og tar 25mg sobril ved behov. Sobril funker veldig bra mot angst for meg, men det er jo heller ikke noe jeg kan ta fast, og det er heller ikke en optimal kombo sammen med ADHD-medisin, når det jo er fokus som er målet.

Vil bare finne en løsning som gjør at jeg kan holde konsentrasjon og fungere godt, uten å måtte få angst og plagsomme bivirkninger i tillegg.