View Single Post
Sitat av Ikarozsucks Vis innlegg
Mulig det kan ha blitt besvart før, så beklager for det. Men hvor er det lettest å finne Fleinsopp? Jeg vet at de vokser på åpne gressletter og beitemarker. Men er det noe spesielt man kan se etter? Vokser de nærmt andre sopper? Eller vokser de der det er høyest gress? Hvilke tegn kan man se etter for å finne de? Meg og mine kompis var ute i går og letet for første gang. Og vi fant 4 sopp som viste seg å ikke engang være fleinsopp.

TL;DR Hvilke tegn skal man se etter for å finne flein?
Vis hele sitatet...
At det er fuktig ute er jo alltid et greit tegn på at man kan finne sopp, ikke for mye eller for lite. Men finnes ikke noe fasitt svar på dette vil jeg tro, utenom at du må bare lete mer. Fleinsoppen er litt vrien og finne av og til, kan ta flere dager før man finner den noen ganger, eller så finner man så mye at man ikke klarer å plukke alt. Så her er det bare å smøre seg med tålmodighet å fortsette jakten!

Noe som har funka for meg i år, er å se etter sopp i lyssiv. Har funnet veldig mye mer sopp en jeg ellers ville gjort med å gjøre det, men at det har funka for meg betyr ikke at det vil for deg eller andre.