View Single Post
For og sitere de fra Pbs astrofysikk kanalen. It's never Aliens... Until it is Aliens.


Gidder ikke lese all dramaet i midten, så her er mitt svar, basert på overskriften og post 1.(no offense folkens)

Med å bruke ordet "Observert" åpner du for at de hypotetisk sett kan sitte på hjemplaneten sin Xorax med ett teleskop og se på oss.
Avhengig av avstand til oss så risikerer de å bare se en nyfødt ildkule... Eller en planet med masse dinosaurer. Så for at de skal se oss(mennesker). Må de være innenfor 100 000 lysår av oss.

Så ja, sitter de på alpha Centauri så ser de hva du gjorde for
4.3 år siden.
At vår eksistens og deres eksistens må ha en god dose flaks for å ende opp på samme sted og til samme tid når du tar det at universet ekspanderer. Vårt lys og deres lys krysser aldri.

Skal vi bli litt mer sofistikerte i hvordan de observerer oss kan vi se på det slik og:
Er de på lik linje eller foran oss i teknologi, så kan de garantert kunsten å lese kjemiske sammensetninger i atmosfæren vår i det lyset fra vår sol treffer dem og reflekteres ut i rommet igjen.

Det vil si at om de ser på en planet med liv på, så kan de lese det i lyset fra atmosfæren om at her er det liv(slik vi kjenner det ihvertfall). Liv har en nær-unik biosignatur som det NESTEN ikke lages naturlig uten(men noen geologiske prosesser kan immitere det)
I såfall har vår planet blippet ut til alt og alle at her er det liv. Så jeg tror at finnes der intelligent liv der ute, så tror jeg personlig de vet om oss. Kanskje ikke gjennom direkte syn, men de har lukta Gjertsen vår ganske lenge.



Når det gjelder om de er her/har vært her/styrer oss? WHO the fuck knows. For meg er det som å se en prest og en ateist krangle om hvem som har rett i hva som skjer etter døden.
Jeg håper de er her, men jeg holder ikke pusten.
Når jeg ser hva som skjer med verden i dag tenker jeg nesten mer "håper de ikke er her for jeg vil ikke at de skal se oss slik som dette."

Og ja, jeg har kvartet ett par 6 pakninger i hveld, så jeg har virkelig gjort en innsats på å virke edru her nå. Men om dette endte opp med bare å virke logisk i huet mitt og rot for dere, så får jeg heller ta det om igjen i morgen

Edit: ja, jeg var ikke heeeelt heldig med gramatikken ser jeg. Dere får ha meg unnskyldt
Sist endret av Mokkasinen; 24. oktober 2019 kl. 02:55.