View Single Post
Pensjonert Skaper
Trådstarter
94
Han kommer ikke til å godta boten nei, og er klar for en hard kamp der. Men det er en historie for et helt annet underforum. Men når de dukka opp hadde de ingen grunn (og heller ingen ransakelsesordre). Og han er heller ikke straffet for noe tidligere. Mistenker at det er miljøet rundt som gjør at politiet vil sjekke ham ut, men nok om det.

Han sier selv telefonen tidligere har vært tatt over av NSA (forrige bruker var av typen som syntes det var morsomt å skrive mest mulig om bomber og slikt når han skjønte at NSA scannet nettet etter spesifikke ord, så han gjorde så godt han kunne for å havne i søkelyset). Men det er mange år siden nå. Og en historie jeg tar med en klype salt.

Tviler på at de har installert nye komponenter i telefonen (selv om det ikke kan utelukkes selvfølgelig), de hadde ikke telefonen så lenge og såvidt jeg har skjønt har den bare befunnet seg på det lokale lensmannskontoret. Altså ikke en plass de har ressursene til å gjøre sånt. Derfor tar vi utganspunkt i at det må være softwaren som isåfall er tuklet med. Det har jo tross alt skjedd før.

Så det jeg lurer på er mer hvordan man går frem for å avdekke "uærlig" programvare. Er det noen form for programmer til Linux f.eks. som kan "scanne" telefonen? Vet det går ann å installere f.eks. SuperSU og FlexiSPY for å overvåke alt som skjer på telefonen. Vet ikke om dette fungerer som en keylogger også, men isåfall vil jo også kommunikasjon over krypterte apper være utsatt. Er ganske ny i gamet, men har stor interesse for å lære så for meg er dette bare en god mulighet til å tilegne meg mer kunnskap.

For ordens skyld: det er ikke snakk om å bruke telefonen til noe ulovlig. Jeg er interessert i dette fra et personvernsperspektiv. Og dersom det viser seg at de bruker overvåkning i så små (egentlig ikke-eksisterende) saker er det et ganske stort overtramp.