View Single Post
Sitat av Orph Vis innlegg
Ærlig talt, nå begynner argumentasjonen din å bli latterlig her. Jeg har ALDRI anklaget noen for å være klinisk deprimert, jeg påpekte at den rastløsheten som ble beskrevet i et par innlegg er et klassisk tegn på depresjoner (en tilstand som trenger en diagnose fra en kvalifisert fagperson), noe som faktisk er godt dokumentert.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke et klassisk tegn på depresjon. Det er et av veldig mange mindre tegn som kan være tegn på depresjon, men som må settes i sammenheng. Å trekke fram depresjon i denne sammenhengen her som å rope 'kreft!' hvis noen klager over tørr munn.

Depresjon er en alvorlig klininsk lidelse, hvor man mister evnen til å glede seg over ting som en pleide å glede seg over. Det er markant forskjellig fra å kun være nedfor, som er en naturlig følelse som har naturlige årsaker. En person som aktivt søker etter måter å forbedre livet sitt, som han ikke er fornøyd med, er veldig, veldig langt unna en god kandidat til depresjon. Mangelen på evne til å forbedre egen situasjon er faktisk et av hovedtegnene på en depresjon.




Er beskrivelsen til norsk helseinformatikk, som start:
Sitat av http://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/depresjon/depresjon-symptomer-og-tegn-9114.html?page=3
Tunge dager kan vi alle ha. Men depresjon stikker dypere. Du kan føle deg irritabel, ute av stand til å sove, klarer ikke å spise, føler deg tappet for energi og klarer ikke å ta beslutninger. Du kan også føle deg mislykket, skyldig, håpløs og hjelpeløs, og du kan ha lyst til å gråte hele tiden. Men verst av alt, du klarer ikke å komme deg ut av det!

[...]

Noen mennesker med depresjon kan ha symptomer som ikke er så typiske. Hvis du er mann eller et barn, så kan du være engstelig eller irritabel. Hvis du er et eldre menneske, kan plutselig hukommelsen eller konsentrasjonsevnen forsvinne. Depresjon kan komme sammen med andre sykdommer som diabetes, kreft, hjerteinfarkt eller hjerneslag. Den kan også komme som følge av tablett- eller alkoholmisbruk. Muligens er en av de alvorligste følgene av depresjon at man ikke søker eller får hjelp. Man regner at halvparten av alle med depresjon får mangelfull behandling.
Vis hele sitatet...
og her er CD-10-klassifiseringen av Psykiske og atferdslidelser fra WHO:
Sitat av http://bluepages.anu.edu.au/no/symptoms/diagnosis/
Hvis du er klinisk deprimert, vil du ha hatt minst to av følgende symptomer i minst to uker.
  • Et uvanlig trist humør som ikke forsvinner
  • Mistet glede og interesse for aktiviteter som pleide å være morsomme
  • Trøtthet og mangel på energi

I tillegg har mennesker som er deprimerte, ofte andre symptomer som:
  • Mangel på selvtillit eller dårlig selvfølelse
  • Føler skyld når det ikke er deres feil
  • Ønsker at de var døde
  • Problemer med å konsentrere seg eller ta avgjørelser
  • Beveger seg tregere eller blir noen ganger opphissede og klarer ikke å roe seg ned
  • Har søvnproblemer eller, noen ganger, sover for mye
  • Mistet interesse for mat eller, noen ganger, spiser for mye. Endringer i spisevaner kan føre til at man enten tar av seg eller legger på seg.
Vis hele sitatet...
Jeg holder meg til standpunktet mitt; å anbefale trådstarter å gå til psykolog basert på hva han har skrevet er et hårreisende dårlig råd. Jeg vet ikke hvorfor du misliker at folk backpacker, men sykeligjøring synes jeg fortsatt er drøyt. Det var nemlig flere som genuint trodde på det første innlegget ditt.
Sist endret av DumDiDum; 22. september 2013 kl. 11:23.