View Single Post
Sitat av qwerty1234 Vis innlegg
Jeg ser at dere snakket litt om IGMP proxy i det siste? Jeg skjønner ikke helt forsjellen på snooping og filtering etter jeg googlet litt. Kan noen ELI5 hvordan dette slår ut på oss altibox brukere?
Vis hele sitatet...
IGMP snooping betyr at switchen holder rede på hvilke multicast-strømmer som skal sendes ut på hvilke porter. Når en multicast-abonnent (typisk dekoder) ber om en gitt multicast, så logger switchen dette, og sørger for at den mottatte multicast-strømmen kun sendes ut på den porten hvor forespørselen kom fra. Samme multicast kan selvfølgelig også sendes ut på andre porter, om det er noen på disse portene som har bedt om samme multicast.

Poenget med dette er å unngå å sende multicasten ut på alle portene, hvor den da vil støye enheter som ikke vil ha den, og som dermed må bruke litt ressurser på å bare kaste alle disse pakkene. Snooping er altså noe du vanligvis ønsker å ha påskrudd i switchen.

IGMP filtering betyr at man kan filtrere bort multicaster man ikke vil skal være tilgjengelige. Ergo, om en enhet ber om å få abonnere på en multicast som du har valgt å filtrere, så vil switchen hindre dette. Dette er ikke noe den jevne Altibox-bruker har behov for å benytte, vil jeg påstå.

IGMP proxy er noe helt annet. Det er normalt sett en funksjon som mange routere har, og poenget er å motta IGMP-forespørsler fra LAN-siden og sende disse videre til en server oppstrøms, og så videresende de mottatte multicastene tilbake til LANet. Multicast-pakker har normalt sett en TTL på 1, som betyr at en router ikke vil route den noe sted (den er kun gyldig i samme subnett), og da trenger man en proxy for å få det til å fungere. Proxyen sørger også for å sende periodiske forespørsler på LANet for å kontrollere at det fremdeles er noen som ønsker å motta multicasten. Hvis ikke, så sender proxyen en avmelding til serveren på oppstrøms-interfacet.