View Single Post
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Vel. Jeg hadde vel blitt straffet før. Som barn. Men ikke konsekvent.
Det å bli konsekvent straffet for overtredelser er avgjørende. For barn og for voksne. Det er en del av måten vi lærer på. Forskning viser at det går galt når det kun er gullerot. Eller når det kun er stokk. Det må være både stokk og gullerot. Straff og belønning.
Har kjent mange som hadde godt av å sitte i fengsel. Kanskje jeg er litt forutinntatt, siden jeg hadde godt av det. Men jeg tror det er noe med det.

Jeg tror jeg leste for et par år siden at 21% av Nordmenn i fengsel vil sone igjen. Synes å huske at i StorBritania var dette tallet en del høyere. Om det var en del og tredve, eller så høyt som 40% er jeg ikke sikker på.
Men det er mye fokus på at fengsel ikke er bra. Fengsel er der man blir lært opp til å bli skikkelig kriminell. Jeg vet ikke helt. Jeg tror hvis frøet havner i steingrunn så gror det ikke. Ikke mye i alle fall.
Vis hele sitatet...
Forskning og teorier om dette er vel delte. Straff og negativ oppmerksomhet kan fungerer dårligere enn belønning og virke destruktivt på menneske. Særlig fengselsstraff.
Vi vet ganske sikkert at motivasjon for endring handler om indre faktorer, ikke ytre.

Det betyr at soning uten innhold kun vil være et almennpreventivt tiltak.