View Single Post
Jeg er ingen stor fan av privatisering og mener absolutt at NMD burde forblitt i statens eie, men hva har det med denne saken å gjøre? NMD har da aldri vært annet enn en distributør?
Vis hele sitatet...
Ok, mulig jeg har sviktende kjennskap til nmd. Min forståelse var at det i praksis fungerte som et slags beredskapslager.
jeg trodde det var slik at NMD hadde temmelig stort utvalg av "varer på lager", men det var kanskje helt feil eller en veldig forenkling?. De siste årene er det utallige ganger at jeg skal hente ut noe på apotek og får til svar akkurat nå er det manko i hele landet på det produktet. Vi snakker reseptmedisiner. Greier som er av betydning for folks helse og livskvalitet. Så jeg skulle gjerne sett at vi kunne hatt "varer på lager" fremfor at hele universet skal eksistere etter just in time prinsippet. Det er jo penger spart og større netto for aktørene når alt går på skinner, men skjer det noe en plass i kjeden så forplanter ting seg fort til feks alle landets apotek. Da ville det hjulpet godt på å kunne få varene fra et nasjonalt sentrallager.

Selv kjenner jeg jo bare til apotek fra brukerens ståsted, og har egentlig ingen kjennskap til hverken utdannelsen farmasøytene tar, pensum, eller hvordan de registrer varer inn og ut og hva som skal logges. Men jeg ser jo verdien av dette.

Og kanskje hadde vi da hatt større andel engangshansker, masker av høy kvalitet og alt annet det var litt stress med i starten på covid'n?

Hadde jo ikke hjulpet på vaksinen naturligvis. Men jeg synes just in time prinsippet nesten blir dratt for langt og i bransjer der en helst skulle unngått slikt.
Sist endret av _abc_; 3. mars 2021 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.