View Single Post
Jeg flytter inn i ny leilighet våren 2016 og får da Altibox, som blir første gang for meg. Jeg har lest igjennom denne tråden med interesse, og ser at generell oppfatning er at hjemmesentralen som pr. idag brukes (Zyxel P-2812) er svært dårlig og med fordel kan byttes ut med annet utstyr.

Jeg ser på altibox.no at det ligger brukerveiledninger for en ny hjemmesentral Altibox FMG. Er det noen her som har fått denne installert?

Jeg snakket med kundeservice hos Altibox i Lier og ble fortalt at det tidlig 2016 vil bli mulig å sende både TV og internett over samme kabel/porter. Andre som har hørt om dette?

Jeg set at hjemmesentral som Zyxel har innebygd brannmur. Dersom jeg skulle velge å erstatte hjemmesentralen med f.eks. en managed switch med SFP, vil jeg trenge en HW brannmur i tillegg?

Ole

Sitat av Stream2back Vis innlegg
Kan bekrefte at man IKKE trenger å klone mac addressen. Uansett hva jeg kopler til så fungerer det fint.

Her er oppsettet mitt for min Cisco 2960G-48TS som jeg bruker som splitter etter HET boksen før jeg sender de respektive VLAN til henholdsvis Firewall (Cisco ASA 5505) og TV tuneren.

interface GigabitEthernet0/42
description TV.Tuner
switchport access vlan 101
switchport mode access
spanning-tree portfast
!
interface GigabitEthernet0/43
description Firewall.WAN
switchport access vlan 102
switchport mode access
spanning-tree portfast
!
interface GigabitEthernet0/44
description Fiber.Converter
switchport trunk allowed vlan 100-102
switchport mode trunk
speed 1000
duplex full
spanning-tree portfast trunk

Som dere ser så tar jeg imot alle nettverkene på port 44 og fordeler de ut på 42 og 43. Her kan man da kople opp så mange TV tunere man vil og sette opp porten som port 42.

Har enda ikke hatt noen bruk for vlan 100, ei heller for å få ip addresse til TV tuneren så jeg tror ikke det vlanet brukes til noen annet en admin av Zyxcel routeren. Men rett gjerne på meg hvis jeg tar feil her.

Regner med de fleste av dere har satt opp VPN med split tunnel og U-turn routing eller hva man nå vil kalle det sånn at med en VPN klient på Iphone eller Ipad din så kan du se Chill in uansett hvor du er i verden ? Vel hvis det er noen som ikke har gjort det så kan jeg ihvertfall poste en konfig for hvordan man gjør det på en Cisco ASA
Vis hele sitatet...
Oppsettet ditt ser flott ut med dyr, men sikkert meget bra HW.

Er ASA 5505 firewall komplisert å sette opp?

Jeg kunne veldig gjerne få en oppskrift på hvordan man setter opp VPN slik at man kan se Altibox IP-TV hvor man enn befinner seg.

Ole
Sist endret av oletuv; 9. oktober 2015 kl. 15:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.