View Single Post
Redpilled alfahann
391
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her har du stilltiende akseptert premisset om at samfunnets mål bør sammenfalle med ambisjonene til NHO. Det er nettopp dette premisset jeg utfordrer. Er det riktig at "det som teller" skal tilgodese den ene halvdelen av befolkningen? Spesielt når vi ta med i betratningen at reproduksjon er et fundamentalt biologisk behov? Slik jeg ser det bør samfunnet optimeres for å gjøre livet bra for mennesker. Et samfunn der den ene halvdelen av befolkningen måtte velge mellom suksess eller familie, mens den andre halvdelen kunne fått i pose og sekk ville i min bok være urimelige og urettferdig. Vårt samfunn er heldigvis ikke så binært, og jeg ser ingen grunn til å dytte det mer i den retningen.
Vis hele sitatet...
Hvordan har jeg stilltiende akseptert premisset til NHO om at samfunnet må sammenfalle med ambisjonene til NHO? Jeg sier jo at diskriminering av kvinner i forbindelse med fødsel ikke burde skje.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg vil gjerne ha dokumentasjon som tilsier at dette er et relevant syn, ja. Akademia er en interessant entitet, og jeg er ikke nødvendigvis ukritisk enig i alt som skjer i den sektoren. Likestillingsmidlene ved Universitetet i Oslo mener jeg blir brukt på en feilaktig måte. Det betyr imidlertid ikke at alt er galt overalt.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg vi er enige på det punktet.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Er det riktig å konstruere samfunnet som et bur? Jeg synes ikke det.
Vis hele sitatet...
Når du sitter på ett inntrykk av at jeg vil konstruere samfunnet som et bur mistenker jeg at du ikke skjønte hva de ulike elementene i allegorien min var ment å representere. Buret representer de normene og forventningene samfunnet har til mennesker og de grensene for menneskelig frihet som samfunnet pålegger mennesker gjennom lover og regelverk. Jeg har vansker for å se for meg et samfunn uten lover, regler eller normer kan eksistere eller er ønskelig. Katten og rotta representerer to organismer som skiller seg fra hverandre genetisk, litt som menn og kvinner. Puta representerer noe som oppfattes som et gode i samfunnet.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg ser på det litt større bildet - en pute i et bur. En rotte kan trives fint i et bur, men det kan ikke en katt. Det kan godt hende katten gjerne ville kost seg på puta hele dagen, men den er deprimert, stressa og utilpass fordi den er stappet inn i unaturlige omgivelser meget mot sin vilje.
Vis hele sitatet...
Om vi oversetter allegorien til det den faktisk er ment å symbolisere så sier du egentlig at normene, reglene og lovene menn og kvinner burde ha ikke er de samme. I det minste om du aksepterer at det burde være lover,regler og normer i et samfunn.Menn klarer seg fint i et annet bur med størrelse og fasong på en bestemt måte.Kvinner klarer seg bedre med et bur med størrelse og fasong som er annerledes. Størrelsen og fasongen til buret til det ene kjønnet påvirker størrelsen og fasongen til det andre.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Den viktigste, vil jeg hevde, er at det foreligger et sterkt ønske om å holde folk tilbake slik at alle blir like. Hvor har det noensinne blitt foreslått? Skal vi kalle det stråfeminisme?
Vis hele sitatet...
Angrepet går på at en utvidelse av buret til kvinner fører til en reduksjon av buret til menn. For eksempel når kvinner kvoteres inn i styrer eller når kvinners mulighet til å ha et drøss med seksualpartnere fører til en haug med kriminalitet som har frihetsbegrensende effekter på menn.