Tråd: Amsterdam
View Single Post
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg mente forelegget. Et forelegg er det samme som en dom. Sannsynligvis enklere å forholde seg til enn media hvor artiklene er såpass lite samstemte.
Vis hele sitatet...
Ja, det har samme virkningene for saken i form av at saken blir lagt død. Dog vil det ofte ha andre virkninger, og mest praktisk av alt; et forelegg kan i sin helhet være type 2-3 linjer om faktum, og that's it. Det hele er med andre ord meget, meget forenklet. Så, forelegget til Skutle er nok meget lite interessant. I alle fall i sin opprinnelige form, før Riksadvokaten tok tak i det, all den tid jusen var feil.




Det var straffeloven av 1902 som var gjeldende da Skutle ble bøtelagt. Der fremkom det klart og tydelig at kjøp av narkotika (utover brukerdoser) i utlandet var straffbart. Nå vet ikke jeg helt om man kan straffes for dette etter den nye straffeloven, men jeg tolker det slik at det fremdeles er straffbart.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du tolke det dithen at det er straffbart i dag? Av det jeg skriver ovenfor er det meget klart at det ikke er det. Rett og slett fordi du ikke har hjemmel for å straffe. Etter strl. 1902 var rettstilstanden noe uklar, noe som dessverre resulterte i at Skutle fikk bot for forholdet i Amsterdam, og andre også har fått det.

I akkurat Skutlesaken, ja. Der var det snakk om noen jointer og 10-15 gram trøfler. Nå vet ikke jeg hvordan norsk rettspraksis stiller seg til trøfler og hva som regnes som brukerdoser der. Men nå er det vel slik at 'Skillet mellom besittelse i legemiddelloven og oppbevaring i straffeloven går ved 1-2 brukerdoser, uavhengig stofftype.[1]'?
Hvor mye er 1-2 brukerdoser med cannabis? Kan et par jointer tenkes å overskrede den grensen? Hva hvis man handler en femmer? Fremdeles under legemiddeloven?
Vis hele sitatet...
Det vil nok i alle tilfeller være 15 gram og under, jf. Riksadvokatens rundskriv (ja, det var anledning til å utstede forelegg etter strl. § 162 også, men jeg regner med at grensene er samsvarende)). Dog noe usikker her. Spennende tema (irrelevant for diskusjonen om rettstilstanden i dag når det gjelder narkotikalovbrudd i utlandet, men).

Eller så ville de ikke styre noe særlig med det. De hadde allerede nok på han til å gi han forelegg for bruk, oppbevaring og erverv her hjemme.
Vis hele sitatet...
De styret nok til å dra det hele gjennom Statsadvokaten og opp til Riksadvokaten.

For å oppsummere så mener jeg at det ikke er noen tvil om at man etter straffeloven av 1902 kunne straffes for å kjøpe narkotika i utlandet. Jeg forstår det slik at det fremdeles er straffbart å bruke cannabis i Amsterdam, siden cannabis ikke er legalisert der. Selv om de tolererer bruk og omsetning via coffeshop, så er faktisk bøtesatsene for kjøp og oppbevaring av cannabis høyere der enn her i Norge.
Vis hele sitatet...
Det kan absolutt hende, altså. Riksadvokaten har dog talt, og det er noe vi kan forholde oss til. Uttalelsene til øverste påtalemyndighet vil ha rettskildemessig vekt.

Jeg er på vei ut en tur nå, men jeg fant frem rundskrivet fra Riksadvokaten. Tror det kan gi deg svar på grensedragningen legemiddelloven/straffeloven, forelegg/ikke forelegg, o.l.
Sist endret av sokkejohn123; 14. oktober 2017 kl. 23:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.