View Single Post
Som sikkert mange har fått med seg har grupper av Sons Of Odin dukket opp i flere norske byer. Dette er de norske fløyene av gruppen som stammer fra Finland opprinnelig kalt Soldiers Of Odin. Gruppen hadde tidlig en svært innvandrings og islamkritisk profil. Denne har de senere moderert etter negativ omtale i media. De Norske gruppene er særlig nøye på denne profilen. De sier at hudfarge har ingenting å si, og at de bare vil gjøre gatene trygge.

Jeg er litt usikker på om de faktisk tror andre kjøper dette tullet. Jeg kjenner flere som er medlemmer, og de er langt til høyre. Flere har sterke tilknytninger til andre høyreekstreme miljøer. Dette minner litt om når talsmannen til HA sier de bare er en vanlig motorsykkelklubb.

Det sagt så gjør de jo ingenting ulovlig med å gå i gatene. Natteravnene gjør jo allerede dette. Strengt tatt skulle de jo bare meldt seg inn der. Litt av argumentasjonen for at de har startet en ny organisasjon er refleksvesten til natteravnene. Nei jeg kødder ikke. De mener unge medlemmer ikke vil bli med siden det ikke er kult med refleksvest. Derfor går de med svarte "kule" gensere.

Men jeg synes forsåvidt det er greit at de eksisterer, på tross av misstanker. Jeg vil tro de ikke legger mye imellom for å "forsvare seg selv". Bør denne gruppen få eksistere i fred, eller bør den følges nøye med?