View Single Post
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Men du må vel være noe enig om at man ikke kan se blindt på resultatene?

Hvis vi tar gruppen som tok kreatin da - Kanskje noen røyker. Kanskje noen tar noe annet i tillegg. Kanskje noen spiser bedre enn de andre i gruppen. Det jeg prøver å si er dersom man skal se på kreatin- fordelene alene så må alt annet være likt. Da må alle i gruppen spise det samme, trene likt, sove like mye. Så kan man se hvor mye utslag kreatinen gir alene.

Nå går det mye i loop her, så jeg kaster meg ut av diskusjonen. Ha en fin kveld bois.

Jeg tror vi alle er enige om at det vil gi litt positivt utslag på totalen, men diskutabelt hvor mye. Kreatin er billig, så det er en veldig liten investering, imot å få litt ekstra resultater.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at vi kanskje snakker litt forbi hverandre her, så blir litt sirkling ja. Er forsåvidt helt enig med det du sier, det er jo ikke noe tvil om at det stemmer. Det jeg kanskje ikke fikk frem her var at dette var snakk om to metaanalyser, noe vil si at man tar et stort antall forskjellige undersøkelser gjort på temaet og trekker en sluttning utifra den samlede informasjonen og det som er felles igjennom de. Bedre forklart her:

Metaanalyse er innen statistikk å sammenstille eller sammenligne resultater fra flere tidligere empiriske undersøkelser. Metaanalyser summerer tidligere forskning om et fenomen. Formålet er å kombinere enkeltstudier for å få en bedre og sikrere helhetsbilde over forskningen.
Vis hele sitatet...
Dette eliminerer de fleste feilfaktorene du snakker om, siden man ser på et såpass stort sprik av forskjellige undersøkelser, utført på forskjellige steder, med forskjellige folk, og med forskjellige utgangspunkt og livsstiler og ja du forstår.

Da står man plutselig igjen bare med en stor felles faktor, som da i dette tilfelle er kreatin. Her kan du også få se en forklaring på hvordan den ene metaanalysen ble gjennomført, som da var med 96 forskjellige peer-reviewed studier.
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Methods: A search of MEDLINE and SPORTDiscus using the phrase "creatine supplementation" revealed 96 English-language, peer-reviewed papers (100 studies), which included randomized group formation, a placebo control, and human subjects who were blinded to treatments. ES was calculated for each body composition and performance variable.
Sist endret av Jorg; 9. september 2020 kl. 20:04.