View Single Post
Ja helt klart, da jeg begynte å bruke det i 2002 så var hastigheten betraktelig lavere, ingen tvil om det. Litt hastighet effektiviserer lesing foreksempel, så hvis du har en lang tekst foran deg så kan du gjøre den unna på kortere tid om du får den til å lese fortere. da jeg gikk over til Mac for fullt i 2015 så merker jeg at jeg øka hastigheten enda litt mer enn det jeg hadde gjort de 10 foregående åra, så med åra så leser man ting kjappere, etter hva jeg har forstått så gjelder det for veldig mange andre også. Men ja, absolutt en tilvenningssak med hastighet også, ingen tvil om det.

Haha, vi diskuterte faktisk det her med hastighet og hvor fort man selv leste ting og sånn, og hvor vidt de som hadde det på dritfort bare tøffa seg i en av de mange Facebookgruppene for synshemma, noe vi konkluderte med at de gjorde men tror ikke det akkurat gir status i miljøet å tøffe seg, selvom jeg er skråsikker på at det garantert er en eller annen tulling som har hatt høy hastighet nettopp for å flashe!

Men, vi pleier å gjøre narr av at seende ikke forstår talesyntese om den bare er litt kjappere enn Oslo S-dama. Det er klart, dritkjapt er en tilvenningssak men det merkes at dere ikke er like vant med å bruke andre sanser enn synet, ingen tvil om det! Ikke så rart, for alt av kultur, samfunn osv er bygd opp på en veldig visuell måte. Jeg er ikke bitter for det, men det er komisk hvor avhengig veldig mange av dere er av synet deres for å gjøre de enkleste ting! Så der får dere gjennomgå litt, også er det jo noen som drar den litt lengre og ender opp med å bli han Arne Spon-karakteren Raske menn hadde i 2007. Han er en jævla løk, men det er noen synshemma som er litt sånn der, så den karakteren tar noen trekk veldig på kornet selvom det er tatt til det ekstreme.