View Single Post
Så nettopp filmen Sunshine på kino, og tror, nei, VET at filskaperne hadde hatt godt av å ta et Physics-101 kurs. Så tenkte jeg skulle ta meg en tur hit og se om noen kan forklare meg om noe av det jeg så og tenkte var feil.

Først spørsmålet mitt til de som har sett filmen; begynnte det å glimte bilder av barn og voksne på skjermen under deres visning også? I det crewet gikk inn i Ikaros I begynnte nemlig bilder av forskjellige personer som ikke så ut til å ha noen sammenheng med filmen å dukke opp. Korte glimt, kun et par bilder av de 32 per sekund, men lenge nok til at det var oppfattelig.

Så til den fysikken som jeg reagerte på(selv om året er 2057);
  1. Solen slukner - dette var noe jeg lærte allerede som lite barn. Når solen slukner, vil den utvide seg, omslutte hele solsystemet i flammer, før den imploderer og blir et svart hull. Tar jeg feil om filmen ga intrykk av at den ville slukne som en fyrstikk, og at en ny "gnist" ville tenne den?
  2. Kjølevæsken - i en scene mister teknisk ansvarlig en skiftenøkkel i tanken med kjølevæske. Han skyter hånda nedi og trekker den opp i løpet av ca. et sekund. I løpet av den tida har det dannes seg et lag med rim på armen, som i seg selv er sterkt forfrosset. Senere senker han hele kroppen nedi opptil flere ganger, over lengre tid, selv med åpne øyne. Dette kan da UMULIG være samme temperatur?
  3. The Payload - fisjon eller fusjon? Reaksjonen som beskrives i filmen er en fisjon. Kan de finne et grunnstoff som er tungt nok til å veie opp for differensen i frigjort energi de ville fått hvis de hadde bruk FUSJON i stedet?
  4. The Payload - gravitet rundt kuben? Når gamlekapteinen dukker opp og dytter dem ned over kanten på "kuben" som var inni the payload, faller de en stund, før de trekkes inn igjen, og står på et gravitasjonsfelt 90 grader på det forrige. Hadde kuben et eget gravitasjonsfelt?
  5. "Stardust" i Ikaros I - hvor kom alt dette fra? Likene av besetningen var jo nesten hele.
  6. Infeksjon i åpen hud - burde ikke gamlekapteinen fått infeksjon(gangrene?) i all den bortsvidde huden og de åpne sårene?
  7. Åpnet solpanel burde tatt hånd om kapteinen - når bombeansvarlig åpner solpanelet for fullt mens gamlekapteinen er der inne, skulle ikke han brent raskt som f?
  8. Tåler noen legering/stoff varmen? Filmen er satt 50 år i fremtiden. Tror du man vil finne et stoff som er i stand til å tåle de enorme temperaturene bomben ville bli utsatt for på vei inn i sola?

Ja, jeg vet det bare er en film. Nei, jeg sitter ikke og plukker på fysiske detaljer i Star Wars o.l. Men denne filmen er "vitenskaplig", den er basert på en situasjon hvor vitenskapen og fysikken står som eneste løsning. Burde den ikke da gi et halvveis riktig bilde av ting?

Hører gjerne på andres meninger, enten de har sett filmen eller ikke, det er hverfall noen punkter i fysikken der man kan forstå hva jeg mener på