View Single Post
Hvilken: Bli best med mental trening, av Erik Bertrand Larssen.

Hva: En bok hvor forfatteren (som for øvrig er tidligere spesialsoldat, og i dag siviløkonom og selvstendig næringsdrivende) kommer med sine erfaringer og metoder for å trene opp sitt mentale jeg til å være forberedt på hverdagslige utfordringer, trene seg opp til å prestere optimalt i krevende situasjoner, samt enkel filosofi rundt våre vanebaserte liv - som gjerne ikke representerer hva vi faktisk kan prestere dersom vi går inn for det.
Boken forklarer hvordan man skal tenke og forholde seg til seg selv for å oppnå det man ønsker å oppnå - enten det er trening, karakterer og utdanning, eller bare at man generelt sett ønsker å yte litt mer til enhver tid. Man får grundige innblikk i hvordan man kan trene seg selv til å komme i prestasjonsmodus, hva man skal si til seg selv for å komme i modus, og i det hele tatt hvordan man skal bli best.

Hvorfor: Fikk den av fattern etter en periode hvor jeg tok skolen, trening, og livet generelt på en svært avslappet og likegyldig måte.

Hvordan: Dette er blitt min favorittbok. Jeg har problemer med å lese den på kveldene, da jeg ofte blir så motivert og giret på alt jeg vet jeg en dag vil oppnå og gjøre at jeg delvis mister nattesøvnen. Det er en fantastisk bok som fungerer som et fenomenalt hjelpemiddel og verktøy for å komme seg gjennom krevende perioder med eksamener og tungt skolearbeid. Den viser også hvordan man skal sette livet og handlinger i perspektiv for å se om den er i tråd med hva man ønsker - "Er det jeg gjør nå samsvarende med mine ambisjoner? Er dette en fornuftig prioritering? Kunne jeg ha gjort dette mer effektivt? Har det vært en bra dag i forhold til arbeidet for målene sin del?"

Jeg presterer på en helt annen måte nå, enn for bare noen få måneder siden. Jeg vil gledelig anbefale alle som har det småtungt med mye jobb o.l., til å lese boken. For meg har den fungert som et ytterst godt hjelpemiddel gjennom det siste halve året.

Kombiner med forfatterens bok nummer to, Helvetesuka, og du kommer til å oppleve en annen verden og en mye mer målbevisst og hardtarbeidende personlighet hos deg selv.