View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen ganger hvis jeg røyker weed, kan jeg få litt noia og til og med føle en slags "skam" over at jeg er en såkalt "stoner". Jeg tenker at det er helt krise å møte venner eller kollegaer som ikke skal vite at jeg røyker, og føler meg nesten dårligere enn dem fordi jeg bruker "narko".

Jeg vet at noia kan være en bivirkning, og for min del går det som regel over. Og jeg liker å være fjern av og til (røyker ikke daglig), så tenker mer at det er en del av pakka når man bruker cannabis.

Men i høst bodde jeg hos broren min i Los Angeles noen måneder, og der ble det selvsagt en del røyking siden det er helt lovlig der. Og det jeg merket etter noen dager var at den angsten/noiaen jeg får i Norge, ikke dukket opp der. For selv om du møter folk som ikke røyker, dømmer de deg ikke om du fyrer opp en joint foran dem, siden det har vært en del av kulturen i flere år nå. Og selv om det ikke er "lov" å røyke på utesteder, restauranter osv., er det null problem å bare gå litt bort å gjøre det like vel. På et par av barene kunne vi også røyke i baren dersom vi spurte først og det ikke satt folk rett ved siden av oss.

Jeg merket det var mye mer avslappende å være fjern i Los Angeles, og man luktet som regel weed hvert 2. kvartal man passerte. Og når vi kjøpte weed på "dispensaries" møtte man alle typer folk, ikke bare sterotypiske røykere som man ser i film osv.

Nå som jeg er tilbake merker at jeg har fått mindre noia av å røyke, for jeg gidder ikke lenger å dømme meg selv ut ifra øynene til ignorante mennesker som tror cannabis er nesten djevelen, mens de uten problemer kan drikke seg sørpefulle på sprit selv. Heldigvis har folk også blitt mer liberale mtp. cannabis i Norge de siste årene også, jeg kunne bare ønske prosessen gikk litt fortere

Så jeg lurer litt på om flere som har vært i USA eller andre steder det er lovlig/avkriminalisert har følt litt av det samme?

PS! Når jeg snakker om å røyke, mener å ha et sunt forhold til det på samme måte som alkohol. Alle rusmidler kan potensielt vare skadelige, også cannabis dersom det misbrukes.
Vis hele sitatet...
Hadde de samme tankene når jeg begynte å røyke. Etterhvert gled det over i noia for politiet, gjerne i ledd med at kjentfolk skulle nevne at jeg røyka.

Dette er svært mange år siden. Den dag i dag gir jeg blanke. Det jeg gjør på fritida mi kan andre bare hoppe og drite i. Jeg betaler skatt og har alt på stell. Hadde sjefen sett meg høy på fritida, så hadde han bare ledd.

Tror kanskje det ligger noe i alder oppi alt dette også. Vesentlige forskjeller i erfaring fra 15 til 35 år.