View Single Post
Jeg har notert meg at en del av guidene i denne tråden foreslår mac-kloning, og undret meg litt over om det virkelig er nødvendig. Det er nemlig ikke min erfaring.

Men så oppgraderte jeg maskinen jeg bruker som router og litt-av-hvert til Debian buster her om dagen. Og da gikk det opp et lys. Altibox-interfacet kom nemlig ikke opp igjen ved boot. Etter mye om og men fant jeg til slutt årsaken: ifupdown (ja, jeg er gammeldags) har begynt å bruke DUID som klient-id for DHCPv4 også. Ref http://bugs.debian.org/906894

Dette skapte problemer fordi jeg allerede hadde en aktive DHCP-lease, men registrert på en annen klient-ID (mac-adressen). Derfor svarte ikke DHCP-serveren. I mitt tilfelle lot problemet seg fikse ganske enkelt ved å sende en DHCP release med gammel klient-id. Etterpå kom interfacet helt fint opp med DUID som klient-id.

Jeg gjetter på at det er det samme som er bakgrunnen for at det tilsynelatende er nødvendig å klone mac-adresse til en gammel boks. Så lenge DHCP-serveren har registrert en aktiv lease på linja, så svarer den ikke andre klienter. Et alternativ til kloning er jo da å sende en release fra den gamle mac-adressen. F.eks. vha en DHCP-klient som lar deg sette ID fritt.