View Single Post
Trådstarter
708
Hello.
Jeg har ikke giddet å gjøre så mye ut av dette her enda, så jeg har ikke gjort noen spesielle tester foreløpig, men har kanskje funnet noe nå, ved en tilfeldighet.

Først litt mer informasjon om maskinen min og serveren.
Laptopen min: 2x NVMe SSD-disker på 512 GB. En av dem fulgte med på kjøpet av PC-en, den andre er satt inn senere.
Serveren står ikke i mitt hus, så overføringen skjer altså eksternt.

Så, hva jeg gjorde og hva jeg tilfeldigvis oppdaget:
Jeg lastet opp en 25 GB stor fil fra en annen maskin, som er en MAC. Jeg overførte filen til Seafile-serveren som ligger på samme server-maskin. Her holdt hastigheten seg svært høyt og stabilt.

(Nå skal jeg til å bruke begrepet "problemfil", og da mener jeg filen jeg nevnte i førstepost.)
Etter at overføringen fra MAC-en fullførte, ble jeg nysgjerrig og valgte å prøve overføre problemfilen på nytt, men denne gangen via WinSCP direkte fra Windows-hosten istedenfor å gjøre det i Linux-guesten.

Resultatet ble svært lav hastighet, nede mot 2 MB/s. Hastigheten var stabil, så vidt jeg kunne se.
Jeg avbrøt overføringen, og valgte å prøve å laste opp filen til Seafile istedenfor, for å se hva som skjedde.

Da skjedde samme symptom som i førstepost, hastigheten hoppet opp og ned hele tiden.

Jeg har derfor bestemt at det er sannsynlig at det er Windows-hosten som har problemer.
Den har som sagt 2x NVMe ssd-er.

Derfor testet jeg litt på selve Windows-hosten.

Først prøvde jeg å overføre en 10 GB stor fil fra en mappe til en annen, som ligger på den samme SSD-en. Her var hastigheten stabil på 400-500 MB/s.

Deretter prøvde jeg å overføre 10 GB-filen fra den ene SSD-en til den andre. Resultatet:


Og så flyttet jeg filen tilbake, altså andre veien. Resultatet:


Jeg er usikker på hvor vanlig det er at hastigheten oppfører seg slik på en vanlig filoverføring, så enten er det Windows-hosten som har problemer med nettverkskortet (dårlig driver for eksempel), eller så viser bildene jeg lastet opp at det er et problem som er relatert til SSD-ene.

Og så skal jeg bare svare på spørsmålene jeg har fått fra m0b.
1: CPU-bruken er stabil. Ingen stor variasjon, hverken på host, guest eller server.
2: Ingen antivirus, bortsett fra Windows sin egen innebygde.
3: Nedlasting av en 10 GB fil både i Ubuntu-gjesten og Windows-hosten, fra Fastesh.fish er også bittelitt opp og ned mellom 8-15 MB/s, men det hopper ikke rett ned fra 15 MB/s og ned til 8, dette skjer litt mer gradvis, og er roligere.
Sist endret av Tysteren; 27. juni 2021 kl. 18:36.