View Single Post
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Ser dere foreslår buprenorfin. Er ikke metadon bedre for smerter? Det er en fullagonist, mens buprenorfin er partiell agonist. Altså, stimulerer bare noen av opioidreseptorene

Hvilke medisiner får du for smertene forresten? Er legen for streng eller hvor ligger problemet?
Vis hele sitatet...
Metadon har mye større påvirkning på hormoner og det er et tungt Opiat. Nettopp fordi det er en fullagonist. Mulig det gjør det til en kraftigere smertemedisin, men hvis Buprenorfin kan gjøre susen er det vel bedre å ta noe som ikke gjør deg tungt ruset og ikke er like overdosefarlig?

Du har rett i at Metadon hadde tatt smerter ja, men jeg ser for meg at Subutex/Buprenorfin hadde hatt en mindre negativ innvirkning på livet - nettopp fordi det ikke er så tungt. Man er mer energisk på Bup enn på Metadon, i hvertfall i min erfaring.

Subutex eller Temgesic som det heter i lavere doser kan man sikkert få som smertestillende av lege, TS. Så lenge Opiater er aktuelt.

Subutex kommer i 2mg og 8mg.
Temgesic kommer i 0,2 og 0,4mg.
Jeg som har brukt Subutex og vært avhengig (det blir man av alle opiater i forskjellige grader og på litt forskjellige måter), og 2mg er en ganske merkbar dose mtp. for eksempel smertestillende effekt. Det vil uten toleranse også gi en kraftig ruseffekt og/eller kvalme.
Sist endret av krystallkongen; 4. juli 2022 kl. 22:11.