View Single Post
Spørmål til Provo, eller om det er noen andre som kan relativitets teori godt nokk til å kunne svare på dette.

Jeg er ute etter forskjell i tid:
La oss si at på andre siden av solen, i lik avstand som jorden, ligger en planet omtrent lik jorden.
Den vesentlige forskjellen er at denne planeten snurrer med en mye høyere hastighet en jorden og i tillegg bruker kun 36 dager rundt solen. Altså relativt til solen ville denne planeten hatt en mye større hastighet en jorden. Men også snurren, ville gjort at hastighet på overflaten av denne planeten er mye raskere en jorden.

Om man hadde startet en klokke på denne planeten og en på jorden da disse ble til. Om man fører disse klokkene sammen i dag, ville de vært like eller helt forskjellig ?
Sagt på en annen måte. Om denne planeten begynte å dannes samtidig med jorden, ville de som nå bor der hatt 4,5 milliarder år på å utvikle seg, eller ville det vært en forskjell ?

Når jeg tenker på dette med et perspektiv fra jorden, tenker jeg at siden denne planeten først kommer mot oss, og så reser fra oss igjen vil tidsforskyvningen utjevnes.
Men om man ser på dette med perspektiv fra solen er det to objekter som beveger seg med stor hastighets forskjell.

Regner svaret er noe slikt som at man må se på dette relativt til hele solsystemet.

Men,

Det jeg egentlig er ute etter er om det kan være sivilisasjoner der ute, grunnet plassering i galaksen, hastighet rundt stjerne osv , kan si at de har hatt f.eks 15 milliarder år på å utvikle seg (Siden big bang), eller gjelder 13,7 uansett ?

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 25. mai 2021 kl. 01:45.