View Single Post
Vi har ganske mange forskjellige naturlover innen fysikken. Dette er lover, som er verifiserte gang på gang i kanskje århundreder.

Her vil jeg starte med en opplagt naturlov. La oss si, at jeg har en spesiell lommelykt. Med min lommelykt, så kan jeg lade batterier. Lommelykta har ikke solceller eller inngang til en ekstern strømkilde. Det er så enkelt, som at når en skrur på lommelykta, så bruker ikke denne batteri, men den lader heller opp batteriene. Genialt ikke sant? Går ikke an sier du? Det er fordi du ikke har min lommelykt fra fremtiden.

Jeg har en ganske så spesiell bil også. Den er slik, at desto mere jeg kjører, desto mere bensin blir det på tanken. Faktisk så må jeg tappe bensin av den i ny og ned, så ikke bensintanken revner. Denne bensinen tjener jeg fete penger på, da den lokale bensinstasjonen kjøper den.

Kanskje du synes disse to eksemplene ovenfor er dustete? De er egentlig det. Men de er ikke mere dustete, enn å påstå at et fartøy kan kjøre fortere enn lysets hastighet. Vi er like sikre på at lyset er en øvre fartsgrense, som at lyskilder ikke lager strøm og bensinmotorer ikke lager bensin. Altså den nærmeste stjerna i hele universet Alfa Centauri er 4,36 lysår unna oss. Sentrum på Melkeveien er 30 000 lysår unna. Altså lyset fra Alfa Centauri bruker 4,36 år på å nå oss. Hadde vi kjørt i lyshastigheten, så hadde turen tatt like lang tid. Men det går simpelt hen ikke an å nå en slik fart.
Riktig nok, så vil tiden inne i farkosten gå (mye) saktere enn utenfor i slike hastigheter. Men vi forutsetter, at dem må starte fra en planet. Tiden på den planeten, vil mest sannsynlig gå omtrent like fort som tiden her på jorden. Altså en tur-retur Alfa Centauri og Jorden vil ta 8,72 år for dem på den planeten. Altså på den turen har de da blitt slik nesten 9 år eldre. Til den motsatte enden av Melkeveien så vil dette ta 140 000 år tur-retur, (70 000 lysår en vei). Menneskeheten har vært på jorden 100 000 til 250 000 år. Alt etter som når en definerer hva som er det moderne mennesket eller ikke av fossilbevis. Den nærmeste galaksen Andromedatåken (M31) er ca. 2–2,5 millioner lysår unna En tur-retur her tar 4–5 millioner år i lysfart. Men vi er på kollisjonskurs med Andromeda, vi har sammenlagt en hastighet 0,1 % av lysets hastighet mot hverandre. Altså vi vil kollidere om ca. 2 milliarder år.

Men tilbake til poenget. Det er ikke mulig å kjøre så fort. Ellers så kreves det noe tullete med energi, for å få akselerert en farkost opp i 99 % av lysets hastighet. Mye mere energi enn det menneskeheten har rådd over noen gang igjennom hele vår historie.

Så det å påstå, at du kan kjøre fortere enn lyset, fremstår like dustete som bensinproduserende biler og strømproduserende lommelykter.