View Single Post
Unnskyld meg, men etter det jeg har lest, er vel TOR kryptert fra start dvs hvis du går inn på vg via TOR så:
du======første node====internnode====internnode====internnode====exitnode------>VG

Der "=" er kryptert og "-" er ikke-kryptert?
Etter det jeg har forstått på dokumentasjonen, er det KUN exitnode som kan avlytte trafikk (dersom man går inn på en ukryptert side som VG). Dersom man bruker en onionserver, blir det ingen exitnoder, dvs:
du======første node====internnode====internnode====onionserver

I tillegg skal jo internnodene og førstenode skifte jevnlig, slik at ingen av nodene sitter med fullstendig trafikkinformasjon?

Kikket litt på TOR men synes det var både upraktisk og tregt, har heller ikke noe behov for å kryptere linja utover nettbank, facebook og mail. TOR ble i utgangspunktet laget for å kunne ha anonym informasjonsutveksling ala til wikileaks og andre varslere og dissidenter?

Dermed skal f.eks en potensiell politisk opposisjonsgruppe som forsøker å velte et regime, kunne ha et sted å utveksle informasjon (onoinserver), samt at de som leser og legger inn informasjonen ikke skal kunne spores av myndighetene?

Dersom du trenger VPN koblinger, proxyer og en hel masse annen drit for å "sikre" linja fra deg til første node, har TOR bommet, hele poenget er at du etablerer en kryptert VPN-kobling of sorts fra deg til første node, slik at selv ikke ISP vet hva du sender og mottar??
Sist endret av znapper; 23. februar 2012 kl. 17:57.