View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var I Kambodsja i fjor i ca 3. uker

Lokalbefolkningen er generelt hygglige folk, ikke noe spesielt om å si de, hverken negativt eller positivt. Maten i Kambodsja syntes jeg var helt ok, men syntes nabolandene, utenom Laos har bedre mat. Vil si overnatting på hostel kosta fra $5-10 per natt, da bodde vi mye på "Mad Monkey Hostel" der. Prisene er billige, men det virker som minstepris på alt uansett er $1, og så får du som regel alltid tilbake "Riel" som er den egentlige valutaen i Kambodsja, så det gjør det litt vanskelig å konvertere mellom flere valutaer. De er heller ikke så glad i å bli betalt i Riel, heller Dollar.

Da jeg var der dro vi til Phnom Phen, Siem Reap, Sihanoukville, Kampot, Koh Rong og Koh Rong Samloem.

Phnom Phen - Hovedstaden i landet. Vi besøkte S21-fengselet og Killing Fields. Det kan vel til noen grad sammenlignes med konstenstasjonsleirene nazistene brukte. Veldig viktig plasser å besøke, som er utrolig viktige for Kambodsjas historie, og for å lære om folkemordet som tok sted for ikke lenge siden.

Siem Reap - Her besøkte vi Angkor Wat, og dro på bar street. Angkor Wat er et must når du er I Kambodsja. Drar du her anbefaler jeg deg å dra TIDLIG om morgenen og få med deg soloppgangen over Angkor Wat. Det kommer veldig masse turister for å se dette, det vi var heldige med var at det kom en selger å spurte om vi ville ha kaffe. Han hadde lagt et teppe så nærme man kunne komme vannet, så om han er der, kjøp kaffen hans det er sinsykt verdt det! Igrunn likte jeg forsåvidt de andre templene rundt bedre, da det var mindre turister der.

Sihanoukville - Kan ikke si så mye om denne, men virker som en sikkelig fest by langs kysten.

Kampot - Min favoritt i Kambodsja. Denne byen er litt renere enn andre, og generelt penere arkitektur, ergo penere by. Vi var for det meste på et hostel som het "Arcadia backpackers" som jeg anbefaler på det sterkeste, utrolig kul plass!
Video fra hostellet: https://www.youtube.com/watch?v=4RZUdGW7zZQ

Koh Rong - Festøy, men her syntes jeg det var ekkelt. Havet luktet kloakk, fluer veldig mange plasser, og generelt mye søppel. Hadde også noen venner som hadde inbrudd i bungalowen sin her.

Koh Rong Samloem - Et bedre alternativ til Koh Rong, og ligger omtrent 30 minutt unna med båt. Her er det mye mer idyllisk, ikke like mye søppel og generelt mye hyggligere folk. Ikke dra til øyene om det er "Khmer New Year" da drar foreldrene vekk, og barna driver resturantene. Da er det veeeeeeldig treg service, eller ingen service. Jeg måtte også inn på kjøkkenet for å hjelpe noen av barna å koble til en gasskomfyr.

Om du interesserer deg for droger så er dette lett å få tak i alle plasser nevnt ovenfor. Jeg kjøpte kun cannabis og valium i Kambodsja, da betalte jeg omtrent $20 for 30g med den beste "standard" cannabisen man fant i sør-øst Asia. Ett brett med valium kosta $1.

Om du vil ha andre anbefalinger i den regionen, er virkelig Vietnam min favorittdestinasjon der nede.
Vis hele sitatet...

Alt du sier her stemmer helt 100% :-) (jeg er brukeren som først nevnte det med Kambodsja her i tråden )

Vel, jeg vet ikke helt hva du mener med at du ikke kan si så mye om Sihanoukville? Var du aldri i Sihanoukville mer enn da du dro ut til Koh Rong og Koh Rong Samloem?

Kan i vertfall legge til at Sihanoukville er favorittplassen min i Kambodsja, selve byen er ikke noe spesielt pen, det kan jeg ikke si, men det er noe veldig bra party stemning med massevis av backpackers, lett og komme seg ut til Koh Rong og Koh Rong Samloem for enten mere festing som jungle raves osv, eller for rolig og deilig avslapning med krystallklart vann og fine strender.

I Sihanoukville er det massevis av festing langs Otres 1 og Otres 2 som er en laaaaang strand, med masse backpackers, turister og noe lokale mennesker. Alle røyker seg en feit en mens det fester, folk tar bumps med ketamin og er på andre "ting", og drikker øl til 0.5 USD (under happy-hour) og 1 USD utenfor happy-hour


Transport:
3-5 USD per 24 time for å leie en moped, om du leier for langtidsleie så klarer du og prute deg ned fra 5 USD til 2-3 USD per 24 time, og man trenger faktisk ikke førerkort for å kjøre moped i Cambodia, lokal eller utlending, spiller ingen rolle. 20 USD fra flyplassen til byen eller stranda med taxi, 10-20 USD med tuk-tuk og 1-3 USD med 1 vei med moped-taxi, så jeg vil anbefale og leie en moped, bare husk å for-guds-skyld bruke hjelm, det er virkelig ikke som å kjøre moped i Norge, men du blir fort vant til det, første gangen min der tok det meg vel 4-5 dager før jeg kjørte som de lokale gjør, det er absolutt ingen regler.

Men, om dere befinner dere i Sihanoukville så ha 2-3 USD i lomma separert fra lommeboka, dette er et EKSTREMT fattig land, og politiet stopper deg så lenge du er turist og finner på alle slags unnskyldninger for å presse deg for penger, men aldri finn på å gi dem mer enn 1-3 USD, helst ikke mer enn 1 USD. Dette skjer spesielt i Sihanoukville og spesielt i en rundkjøring som heter "Golden Lions Roundabout", der står politiet hele døgnet og venter på noen turister som de kan presse noen USD fra, de håper på en redd utlending som tror han skal havne i fengsel, men igjen, ikke gi de mer enn 1-3 USD, og helst kun 1 USD. Dette har jeg ikke merket andre steder i Kambodsja enn Sihanoukville.

Foruten om Sihanoukville:

Siem Reap anbefales sterkt, da spesielt for å se Angkor Wat under soloppgang, får å se Angkor Thom på dagtid, for å skyte med våpen, alt fra pistoler, til AK-47, til og kaste granater og til å faktisk skyte med RPG, helt sant. Og skyte med RPG i Siem Reap kostet meg 300 USD og jeg fikk med et "tårn med øl" på kjøpet, men fikk servert ølen i etterkant. Du kan faktisk, uten at jeg tuller, skyte en levende ku med RPG om du vil, dette er noe jeg ikke gjorde, men guiden vår fortalte det til oss, og det er masse masse masse mer å gjøre, det er bare å google om plassen.

Phnom Penh som er hovedstaden i Kambodsja føler jeg ikke er så veldig spesielt, det er jo mye festing via klubber og barer om man liker det, men av attraksjoner så har du: The Killing Fields (som virkelig er verdt turen, og det er en syk historie om det), Genocide Museum, Royal Palace, Silver Pagoda osv. Men for min del så synes ikke jeg hovedstaden er så veldig spennende, mener ikke at det er kjedelig der, tvert imot, men for min del så er ikke PP "min plass"

Sør-Øst-Asia generelt:

Av de landene i Sør-Øst-Asia som jeg har besøk som er følgende: Filippinene 4 ganger, Kambodsja 3 ganger, Indonesia 1 gang, Malaysia 1 gang, Vietnam 2 ganger og Thailand 2 ganger, så kan jeg fortelle hva jeg mener om disse landene og hva som gjør de tiltrekkende for meg og ikke for meg:


Alle snakker Engelsk, til og med gamle damer helt ute på landet. Helt fantastisk strender fineste jeg noensinne har sett, natur som ser ut som det er menneskelagd for det ser så nydelig ut og nydelig omgivelser, spesielt de følgende stedene: El Nido // Coron // Boracay // Siargao // Banaue Rice Terraces // Legazpi pga av Mayon Volcano // Cebu inkludert Oslob, Kawasan Falls, Moalboal og Malapascua Island // Kalanggaman Island // Bohol inkludert Panglao Island og Chocolate Hills. Google disse plassene og bli sjokkert, bildene lyver faktisk IKKE.
|
Filippinene.



Mat, priser, peneste damene, Europeisk lignende byer med en twist av Asia, fine strender og mye fin natur, dårlig Engelsk:
|
Vietnam.



Festing, fri vilje, slippe seg løs, røyke seg stein, bruke "narkotika", fine strender, man kan være "en smule Texas" man ikke kan i andre land, dårlig Engelsk:
|
Kambodsja.



Bra street-food og fine strender, men føler landet er ALT FOR mainstream og "oppbrukt", semi-bra Engelsk og ekstremt strengt angående ulovlige rusmidler:
|
Thailand.



Fine strender, en god del aktiviteter og gjøre, men veldig veldig strengt angående ulovlige rusmidler og diverse, relativt bra Engelsk, vertfall på Bali:
|
Indonesia (Bali), (google Bali nine).


Fine strender, pen natur, relativt dyrt i forhold til de andre lendene, fin og ren hovedstad til å være så stor, relativ lite trafikk til å være en så stor by, i Manila, Filippinene 3-4 km taxi-tur kan ta 1-2.5 timer, Engelsk var lett og snakke med "alle":
|
Malaysia



Dette er selvfølgelig bare fortalt i korte ord, og min egen mening, og ikke noe og basere en ferie ut på, det må man selvfølgelig undersøke selv

Hadde jeg ikke ønsket å være og forbli anonym skulle jeg linked min Instagram, da jeg har massevis av reisebilder fra alle landene jeg har besøk. Men det er bare å google.