View Single Post
Once you pop, you can't stop, skrev jeg i mitt første innlegg. Jeg forsto når jeg skrev det at jeg aldri ville kunne overføre min eller andre sin subjektive opplevelse av dette. Jeg hadde en lærer som snakket om veldig mye rart, men gjentok seg selv nå og da: Learning by doing. Du kan velge å gi deg mens kampen er god. Det er ett valg du tar. Du kan velge å fortsette "det søte liv", hvilket også er ett valg du tar. Å overbevise seg selv om at man bare skal ha ett siste skudd fører med sjeldenheten noe positivt med seg. Sånn litt på siden, jeg har kjøpt min siste pakke tobakk i tre år. Og det er bare tobakk. Jeg har overbevist meg selv i nærmere ett år at jeg nesten har sluttet å injisere. Det får vel være godt nok så langt? Når jeg får det litt på avstand, ser jeg også jeg kun injiserer i mindre grad fordi jeg har valgt å bruke mindre ressurser på å bruke rus. Det er ikke pumpa og kanylen jeg har bremset med, det er det totale inntaket som bremser injiseringen. Men så raskt det blir en liten fest, så brukes den like hyppig igjen.

Det både morsomste og tristeste med det hele, er at jeg alltid etter min første smell etter en rolig tid alltid kjenner på selvforakten og motløsheten. Igjen? Seriøst? Etter noen justeringen liker jeg egentlig ikke rusen slik jeg gjorde tidligere. Jeg mister mye av lysten til å være påvirket særlig lengre; men jeg må bare ta ei siste justering. Jeg har tatt min siste justering for denne gang jevnlig siden mandag - og her sitter jeg fremdeles og venter på å skrive ferdig slik at jeg kan ta ei justering til, for jeg må jo være våken til i kveld?

Er det nå jeg skal si: Hva var det jeg sa?

Og forresten, tenk ikke allerede nå aldri mer. Lov eller garanter aldri noen aldri mer. Sett deg av en periode. Ei uke, noen dager, om så bare for noen timer. Her er Anonyme Narkomane sine gode ord på sin hvite nøkkelbrikke gode å huske på: Bare for i dag.

Du kan snu, vri og vende og bruke det til din fordel hvordan du vil. Du kan velge å ruse deg, bare for i dag. Men forsøk å bestemme deg og ta en dag av gangen. Bare for i dag, skal jeg være rusfri.
Sist endret av Kierkegaard; 25. oktober 2018 kl. 14:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.