View Single Post
Jeg har en far som er elektriker, han er streng og lar meg ikke gjøre noe elektrisk i huset, fordi det ikke er forskriftsmessig og sånt. Bla, bla, bla .. Det er jo så lett???

I helga fikk jeg for første gang lov til å sette opp en veggkontakt for ham! Han orket ikke å gjøre det selv, da det var bak en dør og veldig trangt å komme til.

Jippi! Jeg vet godt hva jordleder, brun og blå leder er. Jeg tok frem multimeteret og sånt. Dette skulle jeg gjøre ORDENTLIG og gjøre min far stolt!!

Jeg åpnet pakken med veggkontakten og så litt på den. L... N.... Piler som pekte hit og dit ....
Hmm, da er sikkert det sånn at brun og blå leder skal kobles på hver side av L, der det peker piler på begge steder...
Og selvfølgelig, N står jo for nøytral, så der skal jordlederen kobles.

Jeg synes det var merkelig at N var lagt opp på samme måte som L, altså at det ville gitt mer mening at brun eller blå skulle kobles på L, og den andre skulle kobles på N, men da forstod jeg ikke hvor jordlederen skulle kobles. Jeg koblet likevel det slik jeg oppfattet det først. Jord på N. Blå og brun på begge kontaktpunktene til L.

PANG!!!!!!!! sa det da jeg koblet til sikringen igjen.
Jeg får ikke lov til å koble noe strøm for faren min igjen jeg, nei.