View Single Post
Gøy tråd!

Jeg arbeidet på en TV sending for noen år siden og var sammen med en annen ansvarlig for to Linux miljøer som skulle brukes under livesendingen neste dag. Min kollega var på militærøvelse så det var kun meg som arbeider med dette under sendingen.

På kvelden gjorde jeg de siste sjekkene og sørget for at alt var ready to go.
Utover kveldinga bestemmer jeg meg for å kjøre en reboot av systemet da det sikkert er lurt og kan jo ikke skade, heh.
Restartet hovednoden i testmiljøet først just in case det ble problemer før jeg kjørte det ut i produksjon.
Restarter… venter… hovednoden kommer ikke opp igjen… Oh shit.
*High-fiver meg selv for at jeg brukte testmiljøet og ikke produksjon*

Ringer opp kollegaen min for å fortelle om problemet. Han sitter på en laptop på militærøvelsen, men klarer å finne seg et sted han kan arbeide.
Jeg forklarer hva jeg har gjort og hva jeg tror er problemet. Min kollega mener dette er meget rart. Han melder at systemet kjører fint og at det er online. Jeg sier jeg ikke kommer inn, og mener dette ikke kan stemme.

Etter mye fram og tilbake blir vi enige om at vi forsøker å reboote hovednoden igjen, selv om han mener den er online og jeg mener den er offline. Han kjører kommandoen og i det sekundet han trykker enter innser vi begge at han akkurat har restartet hovednoden i produksjon, og ikke test. Han har sett på produksjonsmiljøet og jeg har sett på testmiljøet. Generaltabba.

Hovednoden i produksjon går ned og kommer ikke opp igjen på samme måte som test.
Neste jeg hører er et signal relatert til øvelsen i andre enden av telefonen og min kollega bryter linjen.

Så her sitter jeg, alene, og under 10 timer til sending med to ikke-fungerende Linux miljøer. Woohoo!

Det ble en rolig all-nighter, men det løste seg heldigvis.
Sist endret av Erlpil; 4. januar 2022 kl. 01:40.