Tråd: Typisk norsk?
View Single Post
Hvem er det som ser ned på prangende livsstil?
Vis hele sitatet...
Prangende stil, ikke livsstil. Typ estetikk. Men whatever, tror ikke jeg får forklart det.

Så hva er det med resten av oss som er så inderlig redde for å komme nær andre mennesker, som er så skrekkelig redd for å vise vårt sanne jeg?
Vis hele sitatet...
Tja, snakk for deg selv. Jeg er ikke noe redd for å komme nær noen. Jeg liker bare at det skjer på en annen måte.

Og når det gjelder "mitt sanne jeg", så setter jeg pris på folk som tar seg tid til å bli kjent med dette "sanne jeget" på dets premisser, og ikke overøser meg med hjertelig nærhet uten å ane hvem dette "jeget" er eller undersøke om det er interessert. Det er altså en annen omgangsform jeg foretrekker, og som gjør at jeg føler meg sett og respektert som individ. Så kan noen andre gjerne sette pris på tradisjonen med tre kyss på hvert kinn og overstrømmende hjertelighet uten å vite noe om det aktuelle hjertet de overstrømmer. Jeg går bare ikke med på at det ene er bra og det andre er dårlig, det ene er forknytt og kaldt, det andre vennlig og varmt. Det er ulik måte å uttrykke vennlighet og varme på. Det som er varmt for noen oppleves påtrengende for andre. Et vennlig og varmt smil som gjør dagen min vil noen andre kanskje ikke legge merke til engang.

Vi er kalde men vi er jo ikke hjerteløse kynikere.
Vis hele sitatet...
Hva betyr kald, da? Det impliserer vel en mangel på noen følelser. Det er en negativ karakteristikk.