View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Spørsmålet da er... Gir man f når kommentarer fra andre påvirker en, eller man i det hele tatt enser at de kommer?
Vis hele sitatet...
Tja... det er vel ikke helt svart hvitt. Jeg kan i alle fall kjenne meg igjen i at jeg gjør noe fordi jeg vil det og velger å drite i hva andre mener om det, samtidig som jeg ikke er immun mot stygge kommentarer likevel. Når jeg for eksempel ammer en baby offentlig så er ikke det en protest i det hele tatt, og jeg mener oppriktig at det er deres problem om noen lar seg irritere av det. Likevel ville jeg nok synes det var ubehagelig å få ekle kommentarer fra fremmede. Det har jeg forøvrig aldri fått, må jeg legge til.

Ergo er det en kjønnsprotest når hun gjør det, og dermed går hun til media. Ingen som gir faen går til media om at de ikke fikk bade som de ville, de går til et annet badested.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende det er det, men jeg er ikke helt med på at det være det. Det at hun ikke gir faen i seksuelle tilrop betyr ikke at hun gjør det for å protestere. Hun går selvsagt til media for å protestere. I amme-eksempelet mitt, hadde jeg blitt kastet ut av en offentlig strand for å amme hadde jeg kanskje gått til media i protest. Det er ikke dermed sagt at ammingen var en protest. Det er et mer ekstremt eksempel, men lik logikk.

jeg finner det merksnodig at vi hele tiden skal fremstille denne og lignende saker som "hun gir faen, poster nakenbilde på insta" eller "hun vil få bort kroppspress" etter å ha postet nakenbilde på insta.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg forsåvidt enig i.

Man høster som man sår, og de som gjør sånt er enten klar over hva de gjør og kommer til å skje, eller er totale ignoramuser om alt som har skjedd siden 1960.
Vis hele sitatet...
Klart det. Men det er vel en grense for hvor mye man skal forventes å tilpasse seg, er det ikke? Det er ikke sikkert den går akkurat her, men på et eller annet tidspunkt må man slutte å si at "hun provoserte det frem", "hun ber om det", "hun burde vite hva som skjer når man gjør sånn".


Men summasumarum er vi nok enige - om en kvinne vil gå i bar overkropp, så be my guest. Men å påstå dette er noe annet enn en protest gjort med overlegg finner jeg nedverdigende for kampen om likestilling og smått fordummende ovenfor debatten.
Vis hele sitatet...
Jeg synes kanskje det går an å diskutere litt mer nyansert enn det. Det jeg spør om i innlegget du siterer er hvorfor det er så provoserende, og om det egentlig handler om noe annet enn seksualitet. Det er noe jeg oppriktig har lurt mye på. Uavhengig av hva akkurat denne kvinnens motiv for å gå toppløs var.
Sist endret av *pi; 5. juni 2019 kl. 19:13.