Tråd: Amsterdam
View Single Post
Sitat av sokkejohn123 Vis innlegg
Skutle-saken ble avgjort ved vedtatt forelegg. Det foreligger således ingen ordinær dom du kan lese.
Vis hele sitatet...
Jeg mente forelegget. Et forelegg er det samme som en dom. Sannsynligvis enklere å forholde seg til enn media hvor artiklene er såpass lite samstemte.

Det er feil av påtalemyndigheten å bøtelegge mennesker for det. Har det forekommet er det synd, og det viser slett juristarbeid. Trist.
Vis hele sitatet...
Hvilke endringer er gjort som har betydning i denne saken? Ingen. Noe Skutle-saken er et eksempel på (fra 2014, Riksadvokaten hadde sagt sitt i mai 2015, saken er bedømt etter strl. 1902).
Vis hele sitatet...
Det var straffeloven av 1902 som var gjeldende da Skutle ble bøtelagt. Der fremkom det klart og tydelig at kjøp av narkotika (utover brukerdoser) i utlandet var straffbart. Nå vet ikke jeg helt om man kan straffes for dette etter den nye straffeloven, men jeg tolker det slik at det fremdeles er straffbart.

Dog, som blant annet Skutle-saken viser, straffes erverv av brukerdoser etter legemiddelloven. Så, nei, det har heller ikke vært straffbart å hverken røyke (omfattes ikke av ordlyden i strl. 1902 § 162, så, no brainer der), eller erverve (omfattes av ordlyden, men brukerdoser straffes etter legemiddelloven, jf. Riksadvokaten) narkotika i utlandet, så fremt det er lovlig der.
Vis hele sitatet...
I akkurat Skutlesaken, ja. Der var det snakk om noen jointer og 10-15 gram trøfler. Nå vet ikke jeg hvordan norsk rettspraksis stiller seg til trøfler og hva som regnes som brukerdoser der. Men nå er det vel slik at 'Skillet mellom besittelse i legemiddelloven og oppbevaring i straffeloven går ved 1-2 brukerdoser, uavhengig stofftype.[1]'?
Hvor mye er 1-2 brukerdoser med cannabis? Kan et par jointer tenkes å overskrede den grensen? Hva hvis man handler en femmer? Fremdeles under legemiddeloven?

Om det er lovlig eller ikke Amsterdam tar jeg ikke stilling til, men jeg regner med at Riksadvokaten hadde opprettholdt forelegget til Skutle i sin opprinnelige form, dersom det var grunnlag for å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Eller så ville de ikke styre noe særlig med det. De hadde allerede nok på han til å gi han forelegg for bruk, oppbevaring og erverv her hjemme.

For å oppsummere så mener jeg at det ikke er noen tvil om at man etter straffeloven av 1902 kunne straffes for å kjøpe narkotika i utlandet. Jeg forstår det slik at det fremdeles er straffbart å bruke cannabis i Amsterdam, siden cannabis ikke er legalisert der. Selv om de tolererer bruk og omsetning via coffeshop, så er faktisk bøtesatsene for kjøp og oppbevaring av cannabis høyere der enn her i Norge.