View Single Post
Trådstarter
141
Sitat av Rosander Vis innlegg
Du må bruke ekstern harddisk med usb tilkobling.
Oset er lagret på ett sd kort så du behøver følgende:

Rpi4
Case til rpi4 (4reren har litt annerledes form)
Stabil 5v usb lader som leverer minimum 2A (her er det viktig å bruke en lader/adapter av god kvalitet)
Ekstern hdd
MikroSD kort (minimum 8gb, helst 16gb av nyere type)

Du kan installere Linux uten mus/tastatur tilgjengelig (Google rpi headless install).

Som os ville jeg valgt osmc som nevnt over, det er ferdig satt opp for bruk på tv med fjernkontroll.

Det er mange som har dårlig erfaring med rpi som en fast installasjon, dette er bla ofte pga data på SD kortene blir korrupte.
Jeg har selv flere rpier stående som utfører forskjellige oppgaver og opplevde ofte problemer med enkelte av de.
Dette har løst seg ved å bytte ut strømforsyningen, rpi er veldig følsom når det kommer til spenning og det skal ikke mye til før den blir ustabil om strømforsyningen er svak.
Jeg opplever også mer problemer dersom jeg gjør mange skriveoperasjoner over lenger perioder (som å endre store mengder systemfiler ofte og over langt tid).

Jeg har aldri hatt problemer med osmc rpien min og jeg bruker den mye til strømning via nett og lokalt.

Men altså, du skal jo ikke bruke den som server, men som kilde, den eneste tiden den fungerer som server er når du skal kopiere filer til den.
Rpien kobler du direkte til TVen og filmene du har på harddisken vil vises i osmc biblioteket på tv skjermen.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Så det går altså ikke an å koble til en vanlig harddisk til rpi?

Greia er at jeg vil bruke rpi som server da jeg har Plex på tven. Men ser altså ut som at det ikke er mulig?

Synd det ikke finnes en lettere løsning på dette. Beste alternativet var vel Plex Cloud som ble fjernet.