Tråd: Amsterdam
View Single Post
Sitat av caperno Vis innlegg
Da cannabis ikke er legalisert i Nederland, så tolker jeg Straffeloven 2005 slik at det fremdeles er straffbart for nordmenn å kjøpe narkotika der (utover 1-2 brukerdoser):

Iflg, §231 så er det straffbart å erverve og oppbevare stoff som er å anse som narkotika.

Iflg, §5 'Straffelovgivningens anvendelse på handlinger i utlandet'
Utenfor virkeområdet etter § 4 gjelder straffelovgivningen for handlinger foretatt
a) av en norsk statsborger,'

'når handlingene:
1. er straffbare også etter loven i landet der de er foretatt,'
Vis hele sitatet...
Det er sant. Er det straffbart i landet du oppholder deg i, er det også det i Norge. Riksadvokaten mener dog at det ikke er straffbart i Nederland..

Ja, interessant er det, men er ikke enig i at det er irrelevant. For hvor mye er 1-2 brukerdoser? Riksadvokaten kan da ikke mene i rundskrivet at dette tilsvarer 15 gram? Det må jo etter alle målestokker være langt mer enn 1-2 brukerdoser...? Jeg tror ikke at så mye som 15 gram er grensen for når lovbruddet ikke lenger går under legemiddelloven. Den ligger antageligvis langt lavere.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Grensen for å kunne få forelegg er i alle fall 15 gram.

Her var det snakk om en politiker, så det kan nok ha hatt noe med saken å gjøre. Forelegget Skutle fikk gjaldt erverv og bruk over en periode på 13 måneder både i Norge og i Amsterdam. Amsterdamdelen ble droppet. Uttalselse fra politiadvokat i saken: "Forholdet i Amsterdam har hatt liten betydning for saken, og vi har ikke brukt ressurser på det. Det er opplysninger som har dukket opp i forbindelse med etterforskningen av en annen sak."[*
Vis hele sitatet...
""Forholdet i Amsterdam har hatt liten betydning for saken, og vi har ikke brukt ressurser på det. Det er opplysninger som har dukket opp i forbindelse med etterforskningen av en annen sak."
Hadde det vært sant hadde de droppet Amster-biten av det hele da Elden klaget det inn for Statsadvokaten. Det hele fremstår for meg som at de ikke vil innrømme at det var en slett jobb..