View Single Post
Hvilken: The Prince av Niccolo Machiavelli

Hva: Anbefalinger av hvordan du bør styre en stat, uansett om du er født som the latest and greatest i en monarkisk arvelinje eller starter fra bunn av. Tar også for seg hvordan du bør ta over en stat om du skulle finne på å innvadere noen.

Hvorfor: Tja, historieinteresse og at boken tas opp overalt, hele tiden. Etter å ha lest den vil jeg tro de fleste som prater om, eller referer til den aldri har lest så mye som en side i den.

Hvordan: Begrunnet i datidens Europa og spesielt Italia går Niccolo igjennom hvordan man bør te seg dersom man skulle ta over eller arve en stat eller et område. Vevd inn med referanser og eksempler til gresk og romersk historie, samt noe persisk, tar han deg igjennom hva du bør gjøre - og kanskje viktigere hva du ikke må finne på å gjøre. Boken er kun på 150 sider, så han forholder seg kort og konsist til hvert tema, mannen har for faen ikke tid til å dandere med ord når staten skal styres med listighet. Mannen har etter min mening et ufortjent dårlig ry, da mannen eksplisitt mange ganger gjennom boken banker hjem at det verste en hersker kan bli - er hatet av sine undersåtter. Fremstå hard, og bli fryktet? Imperativt. Bli hatet? Selv ikke en festning hjelper deg da. Kanskje en hær, men mest sannsynlig ender du da som diverse romerske keisere(spoiler alert: drept av offiserer). Boken er interessant og gitt den korte lengden anbefaler jeg boken med glede.