View Single Post
Hei,

Kjenner meg godt igjen i problemstillingen, eller, situasjonen din. I dag er det fult mulig å utfordre store etablerte aktører dersom en evner å bruke de riktige verktøyene til å utvikle neste generasjons løsning. De største næringene våre er gjennomsyret av innefektive løsninger, ikke fordi de ikke har de smarteste hodene til å komme opp med dem - ganske enkelt fordi det er praktisk talt uendelig mange utfordringer som må løses f.eks fra at olje ligger under Nordsjøen til du fyller den på bilen din. Det finnes ikke nok ingeniører i verden til å optimalisere alle sammen og hodene tilgjengelig brukes heller til ekspansjon enn optimalisering.

Dette er noe folk flest ikke innser, jeg fikk selv sjokk når jeg først forstod hvor "lett" det er å innføre enorme besparelser på enkelte løsninger jeg tidligere tok for gitt at var grundig evaluert opp mot beste praksis.

Med det sagt så er det utrolig mye mer arbeid enn du umiddelbart anslår det til å være, alltid. Det å bygge et firma fra ingenting basert på høyteknologiske løsninger er et helvetes clusterfuck og mange erfaringer kommer latterlig dyrkjøpt. Norsk kultur i industrien rundt startups er også latterlig kortsiktig og egoistisk, samtidig som at risikokapital er like utilgjengelig som de ordentlige midlene Innovasjon Norge, Forskningsrådet mm deler ut i maktens korridorer.

Siden du har finansene i orden har du allerede kommet deg over en av de store utfordringene slike innovasjoner møter i Norge. Hadde du vært i California eller Shenzen hadde folk stått i kø for å hive seg på noe slikt, gitt at de faktiske forholdene du beskriver er en objektiv konklusjon. I Norge er det et totalt fravær av tro på enkeltpersoners evne til å konkurrere mot det store systemet, særlig innen teknologi. Sannheten er at enkeltpersoner, eller små grupper av motiverte visjonærer, repersenterer de største inntjeningsmulighetene samfunnet har å by på.

Når det gjelder din plass i dette så bør du ikke tenke på det som en vurdering av hva som gavner deg best, men hva som får dere til marked først. Det kan høres ut som om personen du har blitt oppsøkt av har gode egenskaper til å ta seg av de praktiske oppgavene rundt "alt det andre" utover utviklingsarbeid - daglig drift osv. Siden han har så tro på dette, til tross for å ikke inneha de faglige forutsetningene for å realisere det at han oppsøker deg heller enn å se seg litt om etter noen som allerede er i gang, er han trolig mer motivert og forpliktet til suksessen av prosjeketet enn noen andre du kan regne med å finne til dette arbeidet.

Med det sagt så er det en enorm fordel om det er du, som har det faktiske utviklingsansvaret, beholder styringen på selskapet. Det er du som (etterhvert) forstår de faktiske behovene og begrensningene til systemet ditt og det er du som har det beste beslutningsgrunnlaget innen alt som direkte eller indirekte kan begrense utvklingstempo.

Siden han uansett er eier må du nesten utnytte det. Ellers vil du fort måtte gi fra deg prosenter om du virkelig vil ha folk rundt deg som lever for å realisere prosjektet.

Nå vet jeg ikke hvilken divisjon sugardaddyen din spiller i, men for selv godt over middels rike folk er kostnadene av dette ikke neglisjerbare. Har du budsjett nok til å bruke halvannen million på noen som innehar ferdighetsnivået et slikt ansvar forutsetter? Tror du han er egnet til å bidra praktisk?

Jeg ville gjort det klart at det er min teknologi, for det er det faktisk nå. Om du vil kan du bare ta ideen og utvikle den selv, en idé har ingen verdi og NDA'er brytes like konsekvensløst som andre forventninger til integritet og profesjonalitet. Du kan definere premissene for dette etter ditt eget hjertes lyst, bare husk at det er mye viktigere at prosjektet blir verdt masse enn hvor mange prosent av det du eier.

Er nysgjerrig på hva du holder på med, det høres veldig kjent ut Er ganske nysgjerrig på hva du driver med, og kan fortelle deg med en gang at hemmelighold er en blindvei. Det skjer veldig mye utvikling over hele verden og om det først nå er det faglige arbeidet skal begynne vil dere se at vinduet for å hive seg på snart er lukket. Kompetansevakuumet som har oppstått i Norge vil gjøre ting veldig vanskelig for deg. Det hjelper ikke å sitte på en genial løsning hvis den er basert på teknologi forretningsutviklere og ingeniører i Norge ikke engang kjenner navnet til.

Ble litt mye og det er jo lørdags kveld, men hvis man tar seg tiden til å faktisk forstå hva jeg sier vil det vise seg å være ganske relevant-.