View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Det mest fornuftige tipset jeg kan komme med er at du bør passe på at du ikke bærer noe økonomisk ansvar når... jeg mener, hvis dette prosjektet ikke tar av. Hvis du har gode nok kontrakter, så vil det nok være mest fordelaktig for deg om "the idea guy" er investor og du eier prosjektet selv.

Sitat av Izeeyou Vis innlegg
Uten å avsløre noe kan jeg si at det dreier seg om å utvikle noe som skal konkurrere med et selskap med flere hundre millioner i lomma, så det er ikke småtteri heller.
Vis hele sitatet...
Dette her bør få varsellampene til å lyse umiddelbart. Dere ønsker å investere i en idé som et annet selskap i hundre millioner-klassen allerede har implementert? Vi som driver med utvikling er som oftest ikke fremmed for å bli kontaktet av gründere som "har en kjempegod idé" og som "bare trenger noen som kan skrive koden". Det du må være klar over er at en idé 99,99% av tiden ikke er original, og en idé alene har ingen verdi. Det er implementasjonen av en idé som har verdi. Hvis du i dag fikk tilsendt all kode for å opprette din egen versjon av Snap, Facebook eller tilsvarende tjeneste, så har ikke dette noen verdi for deg heller. Det er Snap og Facebook sine implementasjoner av systemet som har noen som helst verdi.

Det å ta opp kampen mot et etablert selskap vil kun fungere om deres implementasjon er vesentlig bedre enn det som allerede eksisterer; til en slik grad at dere klare å dra folk vekk fra sin eksisterende plattform. Det må litt mer til enn et bedre brukergrensesnitt eller et stiligere navn.

Et eksempel på det siste, off the top of my head, er å se på Battle Royale-sjangeren innenfor dataspill. Dette er en sjanger som dukket opp med Arma, ble videreført av H1Z1 før det tok helt av med PUBG. Selv om PUBG fremdeles er et relativt aktuelt spill, så er alle disse tre eksempler på en svært god idé med en forferdelig dårlig implementasjon. Så snart et etablert spillselskap innså hvor god idéen var og laget sin egen implementasjon, så var det slutt. Derfor er sjangeren i dag fullstendig dominert av Epic Games og EA (med hhv. Fortnite og Apex Legends).

Sitat av Izeeyou Vis innlegg
[... ]det her er jo en spesiell situasjon.
Vis hele sitatet...
Is it, though?

Jeg regner med det ikke spiller så stor rolle hva jeg skriver, du høres hellig overbevist ut om at deres idé er god og unik nok til å lykkes. Det kan godt hende den er det, men jeg tror uansett ikke du trenger å være så redd for å dele detaljer om hva dere prøver å gjøre. Jeg kan garantere at minst 10 andre har prøvd og feilet på nøyaktig samme idé allerede. Snakker vi om en dating-app eller er det en ny modul til den internasjonale romstasjonen? (Og ja, jeg kremtet litt for meg selv da jeg leste at "jeg er avhengig av at teknologien kommer seg noen skritt videre i den retningen den allerede er på vei, for å løse et hinder". Mhm. Riktig.)