View Single Post
Sitat av Dr. Crayz Vis innlegg
Er det mulig å utdanne seg som flygeleder uten å ha generell studiekompetanse? Er det en vei rundt? Mtp alder osv?
Vis hele sitatet...
Nei dessverre.

https://avinor.no/en/bli-flygeleder/opptak/opptakskrav/

Det er kanskje mulig å ta utdanningen i regi av Eurocontrol eller et annet lands "Avior-ekvivalent", men jeg regner med at de har tilsvarende krav og kriterier alle sammen. Og så er det jo forventet at man arbeider for dem etterpå.

Man kan kanskje også betale for den institusjonelle delen av utdanningen selv (1 MNOK+) og så benytte det utstetde "training certificate" til å søke praksis i Europa (det er felleseuropeisk); men jeg ville vært svært forsiktig med dette. Først og fremst må man jo dekke utgiften selv, man får ikke studielån, og det er jo absolutt ingen sikkerhet for at man får praksisplass noe sted... I tillegg er det jo et naturlig frafall på rundt 20% av de som starter utdanningen; så i mine øyne er det en altfor stor sjans å ta.

Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Har du som flygeleder draget på flyvertninnene ? Eller er det kun kapteinene som har draget på de ?
Vis hele sitatet...
Vi arbeider ikke inne på flyplassen så har dessverre ikke så mye kontakt med flyvertinnene, noe kona sikkert synes er helt greit!
Sist endret av PederBrokkoli; 31. august 2019 kl. 12:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.