View Single Post
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hva tenker du om TRAC i operativ posisjon (f.eks. behov i nødsituasjoner) selv om det er et administrativt verktøy som dermed omgår de operative kravene (både availability og security)?
Vis hele sitatet...
Oi, dette var et gøy spørsmål.

TRAC, for de uinnvidde, er en IPAD-basert plattform som er i ferd med å fases inn og som kommer i tillegg til de operative informasjonssystemene som har krav til redundans, egne separate nettverk etc.

Svaret mitt er at jeg synes at TRAC fremstår som et godt supplerende hjelpemiddel som tilgjengeliggjør mye informasjon og åpner opp for at vi får mange flere "verktøy i boksen" enn hva man har fra før. Det skal selvfølgelig ikke gå på bekostning av operative krav knyttet til tilgjengelighet for nødvendig informasjon (sjekklister, varslingslister, værdata o.l.) så denne må i tillegg være tilgjengelig i dagens informasjonssystem; evt. presenteres på ny ATM-platform som introduseres om noen år.

iPad begynner etterhvert å bli en skikkelig robust plattform, så man skal heller ikke se bort fra at denne kan godkjennes som et operativt system i fremtiden.

Hva synes du selv?

Sitat av Fiyah Vis innlegg
Er du bekymret over den gjennomsnittlige lave levealderen for flygeledere?
Vis hele sitatet...
Ja.

Det er en stund siden jeg så på de aktuelle tallene, men levealder er betraktelig lavere enn gjennomsnittet.

Det står litt om det her:
https://issuu.com/natca/docs/flygelederen_2-14

Jeg tror ikke nødvendigvis at årsaken er et veldig stressende yrke, men heller det at vi jobber en relativt tung turnus med mye ettermiddagsvakter, nattevakter og helgejobb.

I tillegg er det jo ikke til å komme unna at man sitter veldig mye stille på jobb...

Fokus på disse tingene ved implementering av sunnere arbeidsrytmer basert på forskning samt tilrettelegging for trening/aktivitet i pauser kan nok gjøre mye, og min erfaring er at det arbeides med dette så vi får håpe at statistikken ser bedre ut i fremtiden.

Sitat av InnoPerp Vis innlegg
1. Hva er den mest stressede situasjonen du har vært i?
2. Kan du også høre tydelig på dialekten/brytningen at piloten/kapteinen er dansk på radioen?
3. Mest intressante flighen du har ledet inn/igjennom luftrommet?
Vis hele sitatet...
1)
Helt klart "å miste bildet" pga. overbelastning. Dvs. at man har så mange fly og så mye å gjøre at man ikke har 100% kontroll på hvor alle er og om de er i konflikt med andre i luftrommet.

Man sitter der og arbeider og er hyperstressa, vet at man har 100 ting å gjøre - at man må gjennomføre disse for å ikke grave seg enda lenger ned i shit - og at man i prosessen med å utføre disse ikke har full kontroll på hvor alle er.

Jeg vil ikke generalisere for mye, men jeg tror de fleste av oss er "kontrollfreaker" og kjenner tungt på ansvaret - og stort sett har full oversikt... Og når man er i en posisjon hvor man ikke har det, så blir man rimelig satt ut.

Det hender heldigvis svært svært sjeldent, da det er mange mekanismer på plass for å sørge for at arbeidsbelastning og kompleksitet holdes på et håndterbart nivå - men med døgnkontinuerlig drift så vil situasjoner som har 0.0001% sjans for å hende til slutt oppstå - og da sitter man der med skjegget fullt av postkasser.

Jeg vil ikke at noen skal føle seg utrygge for å fly basert på hva jeg sa her. Jeg har arbeidet som flygeleder i 15+ år og kanskje opplevd dette 1-3 ganger; og da varte det bare i 5-10 minutter. I tillegg er det flere systemer som ivaretar sikkerheten; både bakke- og luftbaserte.


2)
Ja, ingen problem. De har jo en melon i halsen hele gjengen

3)
Det tror jeg ikke jeg har lov å si

Men... Jeg kan nevne at det alltid er gøy å ha tyske småflyvere på besøk om sommeren! Det er en årlig begivenhet at 15-20 stk beveger seg sakte men sikkert hele veien fra Tyskland til Nord-norge, og de flyr i flokk, prater gebrokkent engelsk og flyr i hytt og pine. Det er alltid kjekt å ha de på besøk, men du verden det er fascinerende - og det skaper noen logistikkutfordringer når hele bølingen skal inn og lande omtrent samtidig.
Sist endret av PederBrokkoli; 31. august 2019 kl. 11:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.