View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eit snøskred (reelt eller innbilt) kan vere meir enn nok til å skremme personer til å forlate eit telt nær nakne. At nokon har kle fra andre kan jo tyde på at dei var på veg tilbake til teltet, det same peikar det at dei vart funne med avstand frå kvarandre. Ingenting i det du skriv er jo kritikk av Brian Dunning sin glimrande gjennomgang av saka. Så her verkar det som du insisterer på å halde på det paranormale trass i ein god del som peiker på at du neppe treng det for å forklare hendinga - og du bryt suverent med prinsippet bak Occams Razor, som strengt tatt er ei viareføring av logikk.
Vis hele sitatet...
Det kan nok være nok til å skremme _noen_ personer til å forlate ett telt nær nakne. Men her snakker vi om 9 personer, hvor de fleste skal ha vært erfarne ski-turgåere. En av dem jobbet forøvrig som guide, og var med på turen pga. dette. Det skal ha vært -20-30 grader celsius i området, få folk ville sprunget ut ukledd i slike temperaturer. Om det nå var slik at de ble utsatt for ett snøskred så ser det isåfall ut som at de har hatt litt tid på seg til å komme seg unna, fotspor tatt i betraktning.

Jeg synes selv denne siden www.aquiziam.com/dyatlov_pass_answers.html er en del bedre enn Brian Dunning sin artikkel. Det var vel også denne Balderac linket til.
Den tar jo også å eliminerer en del av sensasjonalismen i en del av artiklene om denne ulykken. Av en eller annen grunn kommer jeg ikke inn på den nå da, men google cache funker.

Jeg synes teorien om at det kan ha vært ett infralyd-fenomen som sto bak, er ganske interessant! Og nei, dette er ikke noe "overnaturlig" ;-)

Må vel legge til at dette kan være skapt av f.eks. ett snøskred, så jeg ikke blir arrestert her ^^.
Men jeg skiller på det å ha blitt redd fordi man tror det kommer ett snøskred/at man er finner ut at det faktisk kommer ett snøskred, og det å bli utsatt for den følelsen man kan få av infralyd. Så i så måte kan det ha vært ett snøskred (litt lengre unna) som har skylden i at de sprang ut nært nakne.