View Single Post
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Jeg skjønner jo selvsagt at demoner og poltergeister er interessant på et fiksjonalisert plan, jeg har da konsumert min andel populærkultur. Det er likevel en prinsipiell forskjell mellom det å finne noe interessant på film og det å la den interessen påvirke virkelighetsoppfattelsen sin.

Jeg sliter litt med å skjønne hva du faktisk legger i at du er "åpen for det". Betyr det at du er åpen for at drager eksisterer? Er du åpen for at det eksisterer et flyvende spaghettimonster? Er du åpen for at hele slekta di egentlig er genmanipulerte lemen? Hvor setter du grensa for hva man kan tro på?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål det siste der, og jeg tror i grunn ikke jeg kan komme med noe konkret svar. Jeg kan komme med eksempler men det tror jeg ikke vi kommer noe lengre med her. Jeg ser ikke for meg hverken drager eller flyvende spaghettimonster, selv om det hadde vært aldri så tøft. Universet er idiotisk stort så hvem vet; kanskje det ligger en verden der ute der flyvende spaghettimonster hersker. En ting vet jeg dog, jeg hadde ikke sett en film om flyvende spaghettimonster... så kanskje det er der grensa går. Hva som oppfattes som interessant og ikke. Ikke mye å bygge vitenskap på, heller ikke mye å bygge overtro på i grunn... Jeg er vel kanskje mer filosofisk av meg rundt det hele enn jeg er "vitenskapsmann" eller overtroisk. Litt midt i mellom, har alltid vært en Ole Brum (ja takk begge deler). Funker for meg.

Jeg liker en verden der "alt er mulig", det betyr ikke at jeg tror alt er mulig (langt i fra). Det finnes de som er betydelig mer skeptiske enn meg (slashdot, Provo, Semjuel, etc) og de som er betydelig mer overtroiske enn meg. Godt er det, hadde vært kjedelig om alle var av samme oppfatning. Folk får følge det som gjør at de føler seg levende, om de så får kick av å jakte spøkelser eller å utforske konkret og bevist vitenskap. Noen får kick av å skrive lange velformulerte innlegg som er tilnærmet umulig å leve opp til/svare på, og noen får kick av å utfordre tabuer ;-).

Dette ble off-topic... men jeg tror jeg må gi aeon_illuminati rett: Tråden har gått helt skeis. Familien min består for øvrig av genmanipulerte gremlins.