View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Skal ærlig innrømme at jeg så for meg både boble og bløtkake på nærmeste rådhus som takk og belønning når jeg en dag fant på dette ordet men har nå forstått at det er ikke sånn det fungerer. Brask og bram, ja, penger? neh.
Vis hele sitatet...


Altså.. jeg klarer bare ikke å vri hodet mitt rundt tankegangen din. Det høres merkelig nok ut som du har prøvd å unngå å gjøre noe som helst forsøk på å lære/lese om denne prosessen med nye ord, jeg fant jo svaret jeg ga etter 20 sekunder googling.
For å gre ut litt: Kan du huske noen som helst gang at vi har blitt "introdusert" et nytt ord? Hvordan skulle det foregå? Statsministeren på talerstol som proklamerer det? Norsk språkråd har "kunngjøring" på tv/radio etc og skal "tvinge" oss til å bruke et nytt ord?
Har du sett noen statuer av folk som har gitt oss nye ord? Er det noen portretter av slike folk på halevingen på Norwegian flyene?

Nei som sagt, Ord har ingen singel oppfinner, de tas i bruk først når befolkningen bruker de.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Historisk sett vil jeg tro at det har eksistert et for ord dette, da væske i mange tilfeller var viktigere enn mat og noe man måtte være sparsommelig med. "Nei takk, jeg er (...), spar det til senere". Det har kanskje mista viktigheten etter at vann ble lett tilgjengelig i rør og vannkraner, jeg vet ikke.

Hva sier dere når dere blir tilbudt drikke men ikke har lyst på mer?
Vis hele sitatet...
Tja, det er jo ikke like viktig å fortelle at man ikke trenger vann, vi ser jo det er mange ord for å være tørst i forskjellige språk men ikke mye andre veien.

om jeg blir spurt om drikke og ikke vil ha sier jeg "Nei takk", har aldri hatt behovet for å spesifisere mer enn det.