View Single Post
Ja hei igjen. Jeg finner ikke noe ord som beskriver det å være utørst, altså mett på drikke. Det er flere som fungerer, som forklarer følelsen av å ikke lenger være tørst men det blir som med engelsk, de er alle en variant av å være det motsatte, eller noe man ikke er lenger.

På 2000-tallet i tyskland prøvde de seg på en variant av satt( mett på tysk), sitt, men det slo aldri helt ann.
På italiensk har de Dissetato, på russisk sier de не хочу пить. Noen som har flere eksempler?

Skal ærlig innrømme at jeg så for meg både boble og bløtkake på nærmeste rådhus som takk og belønning når jeg en dag fant på dette ordet men har nå forstått at det er ikke sånn det fungerer. Brask og bram, ja, penger? neh.

Historisk sett vil jeg tro at det har eksistert et for ord dette, da væske i mange tilfeller var viktigere enn mat og noe man måtte være sparsommelig med. "Nei takk, jeg er (...), spar det til senere". Det har kanskje mista viktigheten etter at vann ble lett tilgjengelig i rør og vannkraner, jeg vet ikke.

Hva sier dere når dere blir tilbudt drikke men ikke har lyst på mer?