Tråd: George saken.
View Single Post
Redpilled alfahann
391
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er en vanskelig statistikk å få oversikt over, da det er veldig mange variabler som potensielt leder opp til en voldelig politikonfrontasjon, der rasebias kan eller ikke kan finne sted. At det ikke eksisterer skikkelige rutiner i politiet på å registrere slike hendelser, gjør det ikke noe enklere.
Vis hele sitatet...
Enig. Derfor er det en uting at deler av norsk presse presenter rasisme som årsaksforklaring som et vitenskapelig udiskutabelt faktum.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det som er ganske vesentlig er å skille på type situasjoner der det blir utøvd vold. Eksempelet med Floyd er i den ekstreme enden av skalaen, det var et rent mord, noe politimannen også er siktet for. Det er altså relevant om det er nødvendig maktbruk eller ikke, som om personen er bevæpnet, har utøvd vold eller oppfører seg truende.
Vis hele sitatet...
Det er relevant for spørsmålet om politiet i USA benytter seg av for mye vold eller har dårlige rutiner for opplæring av politiet. Det er ikke relevant for påstanden om at voldsbruken er motivert av rasisme.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det jeg har sett flere steder, også i WP sin gjennomgang, er at svarte har mye større sjanse for å bli drept når de er ubevæpnet, uten at faktorer knyttet til kriminalitet eller kvaliteten på nabolaget forklarer det.
Vis hele sitatet...
Hvordan tar studien hensyn til forskjeller i adferd? Det er jo en kjensgjerning at svarte amerikanere som tjener bortimot en million norske kroner i året oftere er straffeforfulgt for vold enn hvite amerikanere med en årsinntekt på rundt hundretusen.

Eller... kjensgjerning er kanskje å ta i. Jeg kan ikke huske at det noen gang har stått i en norsk avis jeg har lest.

Den ene skytetreningsstudien på wikipedia tar derimot hensyn til adferd ved å vise videosnutter av svarte og hvite mennesker som utøver akkurat den samme handlingen. Den konkluderte med at ubevæpnede hvite hadde en tre ganger så stor sannsynlighet for å bli skutt av politiet i samme situasjon.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jo ikke så banalt som du fremstiller det at "de ikke ønsker at svarte skal leve".
Vis hele sitatet...
Jeg skrev ikke at hvite politimenn dreper fordi de ikke ønsker at svarte skal leve. Jeg skrev at hvite ble beskyldt for å ikke verdsette livet til svarte. Med tanke på at ett av de mest brukte ropene og navnet på en organisasjon er black lives matter ser jeg ikke at den påstanden skal være kontroversiel.