View Single Post
Sitat av caperno Vis innlegg
Skjønner rett og slett ikke all denne kritikken mot sparkesykler når man ikke også inkluderer tråsykler.
Vis hele sitatet...
Tråsykler som kommer i Mach II i sykkelfeltet er jeg kjent med. Man ser de ikke nødvendigvis rundt svingen, man hører de ikke, og de kondomdraktkledde næringslivslederne med store ambisjoner om å ta merket i Birken tror de er udødelige. Å krysse et sykkelfelt skjer utvilsomt med livet som innsats - men syklistene er stort sett gale bare akkurat der. Eller ute i veien hvor bilene kjører, men der er de ikke farlige for andre enn seg selv. Det lever vi fint med.

Jeg har imidlertid sett folk som står stille og venter på bussen på en designert busssholdeplass bli påkjørt av en elsparkesykkel. Og da av en fører som for sikkerhets skyld, i løpet av snaue hundre meter, presterte å kjøre...
  • i veibanen...
  • i sykkelfeltet...
  • på gresset...
  • på fortauet...
  • og selvsagt: på bussholdeplassen.
Kollisjonen var ikke slik at noen gikk i bakken, men det var mer enn en liten dult. Til tross for at han som ble påkjørt skrek etter elsparkesyklisten lot ikke sistnevnte til å ense sammenstøtet overhode. Ingenting tilsa at han han engang merka at han var borti noen; han kjørte bare videre helt uaffisert. Men det er kanskje ikke så rart siden han hadde på hodetelefoner og fikla med en ipad mens han dro dette stuntet.

Hvor mange syklister eller bilister kjører ned stillestående personer uten å få med seg at det skjer, mens de raver rundt i fem ulike soner og samtidig tafser på tableten sin for så å forsvinne fra åstedet uten å sjekke hvordan det gikk? Ikke veldig mange, det tør jeg påstå.
Hvor mange elsparkesyklister..? Selv har jeg bare sett eksakt én hendelse som resulterte i påkjørsel, jeg skal innrømme det. Men det er ikke elsparkesyklistenes skyld: Hadde jeg hatt nesa i en bok som jeg pleier, og derfor ikke fulgt med mens jeg venta på bussen på Helsfyr her forleden, så kunne jeg nemlig talt med meg selv og fått to! Jeg måtte bokstavelig talt hoppe bakover sånn at jeg ramla ned på en krakk ved plattformen under brua da en fyr måkte over perrongen og videre ut i gata foran linje 300 mot Blystadlia som dessverre bråbremsa i steden for å kjøre over kreket.

Jeg tror mye av hatet mot elsparkesylister kommer av hendelser som de overnevnte. Det råker ikke syklister på samme vis, for de er sjelden like svidd mellom øra.